Fjerde
afdeling af Danmarksmesterskabet og tredje afdeling af det
Nordiske Mesterskab i regularity løb blev lørdag, den 30. august
kørt i det smukke landskab i Søhøjlandet, da Kjellerup Omegns
Motorklub afviklede 4. afdeling af Danmarksmesterskabet i DASU
Classic Regularity, for biler produceret før 31. december 1999.
Med
start i Ans, blev de 40 deltagere fra hele landet sendt ud på en
flot naturskøn 190 kilometer lang rute i Søhøjlandet omkring
Juulsø og Silkeborg.
Centrum for løbet var FDM Jyllandsringen, som også havde lagt
navn til løbet. Her blev der både holdt frokostpause og middag
efter løbet, hvor de vindende hold blev fejret og fik overrakt
deres præmier.
Vindere af de enkelte klasser blev:
Elite klassen:
Start nr. 19 – Lars Palle, Varde / Lars Bo Madsen, Struer, Volvo
440 Turbo, årgang 1989
Efter fire kørte afdelinger, føres Elite klassen af Poul og Erik
Brøndum fra Randers.
Den
svære Elite klasse, hvor man ikke må bruge elektroniske hjælpemidler,
blev for 2. gang ud af fire,
vundet af Lars Palle, Varde med Lars Bo Madsen, Struer i codriver
sædet. Her ses de runde et sving på FDM Jyllandsringen i deres Volvo 440 Turbo fra 1989
Expert klassen:
Start nr. 25 - Niels P. Rolighed, Sunds / Troels Rolighed
Nielsen, Vildbjerg, VW Polo Fox, årgang 1991
Expert klassen føres efter de fire første afdelinger af Henning
og Else Friborg fra Them.
Familieteamet
med Niels P. Rolighed, Sunds og Troels Rolighed Nielsen,
Vildbjerg, vandt Expert
klassen i deres VW Polo Fox fra 199
Sport klassen:
Start nr. 38 - Peter Carlsson, Ølstykke / Michael Lauritsen,
Slangerup, Talbot Matra Murena 2.2, årgang
1983. Sport klassen føres af Hans-Jørn Søgård Andersen og Per
Mikkelsen fra Silkeborg i pointlighed
med Hans Ole Nielsen og Renee Nielsen fra Fjelsø.
Sport
klassen blev vundet af Peter Carlsson, Ølstykke og Michael
Lauritsen, Slangerup, som her ses i
det bakkede landskab i Søhøjlandet i deres sjældne Talbot Matra
Murena 2.2 fra 1983.
Touring klassen:
Start nr. 26 - Peter Hansen, St. Heddinge / Hans Christian G.
Jensen, St. Heddinge, Peugeot 205 GTI,
årgang 1987. Mesterskabet i Touring Klassen føres efter de første
fire af seks afdelinger af Birch og
Maria Johannesen fra Græsted i Nordsjælland.
Peter
Hansen og Hans Christian Jensen, begge fra St. Heddinge, som vandt
Touring klassen, ses her
under en passage i Søhøjlandet. De kører i en flot restaureret
Peugeot 205 GTI, årgang 1987
Åben Klasse – for nyere biler – ikke mesterskabstællende:
Start nr. 9 - Verner Stein / Christa Stein, D-Hamburg, Opel Corsa
årg. 2020
Vinderne
af den åbne klasse, det tyske hold, Verner og Christa Stein fra
Hamborg tager, hver gang
der køres DASU Classic, turen til Danmark for at deltage i
serien. Her ses de i deres Opel Corsa,
årg. 2020. På grund af bilens alder, kan de ikke deltage i
mesterskabet.
Foto:
Bjarne Andersen
Information om DASU
Classic 2025
DASU Classic
Regularity er en serie af motorløb, pålidelighedsløb for
dem som ejer en klassisk bil, indregistreret den 31.12.1995 eller
før, samt youngtimer biler til og med 31.12.1990, og for el-biler
uanset årgang, som har lyst til at køre let motorløb sammen med
måske et familiemedlem eller en god ven. Man kan desuden deltage
i sin almindelige nyere bil i en åben klasse.
DASU Classic Regularity-turneringen i
2025 består af seks
løb fordelt over hele
landet. DASU Classic Regularity tæller som
Danmarksmesterskabet i regularityløb.
Hvad er
regularityløb?
Regularityløb for klassiske biler er en anden måde at køre
motorløb på, og er samtidig en sjovere måde at bruge sin
klassiske bil på, end blot at køre en tur i godt vejr med
termokanden i bagagerummet.
Ikke fordi det ikke er hyggeligt, men det giver en anden
dimension, at man kan bruge sin bil i konkurrenceøjemed, og
samtidig komme ud blandt andre mennesker, med samme interesse.
Ved
regularityløb forstås et løb på offentlig vej, hvor deltagerne
skal overholde forskellige gennemsnitshastigheder.
Løbene køres som oftest efter et tydeligt kort, hvor der er
indtegnet nummererede punkter, som man skal køre igennem i rigtig
rækkefølge. Undervejs møder man nogle skilte med et bogstav
på, som noteres ned i det udleverede kontrolkort, så man kan se
om deltagerne har kørt den rigtige rute.
Undervejs på den samlede rute, kører man nogle sekundetaper,
hvori man passerer et antal hemmelige tidskontroller. Kontrollerne
skal passeres på rette tidspunkt i forhold til den
gennemsnitshastighed der køres med. Gennemsnitshastigheden
overskrider aldrig 50 km/t.
DASU Classic Regularity – serien kan følges på: https://dasuclassic.dk/
|