|
Ib
Kragh: "Nu har jeg prøvet at have ild i røven..."
Årets
Rally Juelsminde blev på det personlige plan ikke det rally, som
initiativtager og bagmand Ib Kragh havde håbet på. Sammen med
sin co-driver Jeannette Kvick måtte han ved Klejs trille sin
Hyundai i20N Rally2 ind til siden med store flammer fra
rallybilens bagende.
"Bilen
sprang meget på den første hastighedsprøve i Bjerre Skov, men
vi fik ved den første servicepause løsnet noget på støddæmperne,
og så kørte den bedre, og vi kom tættere på de tider, som løbets
førende, Kenneth Madsen, kørte på," fortæller Ib Kragh.

Med
flammer fra Hyundaien stoppede løbet før tid (foto Mark
Lundemann Nielsen)
"Så
skulle vi køre min yndlingsprøve ved Rårup, hvor jeg har boet
de 30 første år af mit liv. Bilen kørte megagodt, og der var
ikke nogen sving, hvor vi kunne have kørt stærkere, og vi lavede
ingen fejl. Vi kom op mod Klejs ved afslutningen af den første
omgang, gik op igennem gearene fra 2 til 5, og så sagde bilen
bare Puff og holdt op med at trække. Det
var det, sagde jeg til Jeannette, og så kikkede jeg i
spejlene og så, hvordan der kom en stor røgfane fra bilen. Jeg
tror, der er ild i bilen."
Hyundaien
har et indbygget ildslukningssystem, men det havde Ib Kragh ikke
lyst til at aktivere.
"Som
rallykører tænker man hele tiden på, at man vil videre, og hvis
man bruger bilens ildslukningssystem, er det umuligt at starte
bilen igen på grund af pulveret," forklarer han. "Jeg
ville gerne videre. Vi vidste, at der var nogle store slukkere ved
startstedet, så der stoppede vi, og så gik der ikke lang tid med
at få branden slukket. Nu har jeg prøvet at have ild i røven."
Efterfølgende
har Ib Kragh og IK Motorsports serviceteam fået inspireret
skaderne, der ikke virker til at være så voldsomme som først
frygtet.
"Turboladerens
aksel ligger i et leje med konstant olietryk, men akslen knækkede,
så kompressorhjulet røg af, og så kom der olie ud. Og når to
liter olie rammer katalysatoren, der er 900 grader varm, ja, så
brænder det," konstaterer Ib Kragh. "Da turboladerens
aksel var væk, pumpede motoren også olie ud i udstødningen. Men
vi kunne stadig tappe 3-4 liter olie af motoren, så vi forventer
ikke, at motoren har taget skade."
"Jeg
håber, at vi kan blive klar til Rally Midtsjælland i midten af
september. Under bunden er der brændt maling af og indeni kan man
kun et par steder se, at kardantunnelen har været varm. Ellers er
det gået ud over det udvendige, hvor bagkofangeren var smeltet, så
den bare kunne være i en affaldssæk."
Trods
den personlige skuffelse er Ib Kragh glad for det Rally
Juelsminde, som han og den øvrige arrangørgruppe og Motorsport
Nordjylland havde fået stablet på benene.
"Personligt
har jeg været max presset i ugerne op til løbet, for når man
også er deltager, er der mange af de andre deltagere, som
kontaktede mig med spørgsmål til løbet," siger han.
"Men heldigvis er jeg glad for at bo i en by som Juelsminde,
hvor der er så god en opbakning til sådan et løb."
IK
Motorsport
|