Halberg Motorsport: Fra debutfest til nedtur
– Skodaens første km blev en rutsjebanetur
 
Debuten i Skoda Fabia Proto blev alt andet end kedelig for Halberg Motorsport, da DSR3 i Juelsminde bød på både ilddåb, dramatik og desværre et meget tidligt exit.

 
Efter at have modtaget bilen blot dage før løbet, var forventningerne tårnhøje – men samtidig vidste Kasper Halberg og codriver Kasper Anderson, at der ventede en stejl læringskurve.
 
– Skodaen trækker ikke mere end vores gamle Evo, men styrer og bremser helt anderledes, og så er der en sekventiel gearkasse og venstrefodsbremsning, som jeg lige skal lære. Så der var meget at tage ind fra første kilometer, fortæller Kasper.
 
Prøve 1 blev ilddåben: De første km i Skodaen gik fint – farten skulle bygges op, men oplevelsen var fantastisk. Bilen er adræt, bremserne enorme godt og samarbejdet i bilen fungerede perfekt.

 
Men fra prøve 2 gik det galt. I en hårnål lå der grus, som Kasper ikke havde set – bilen spandt, fronten røg i rabatten, og i forsøget på at finde bakgear gik tingene helt i hårdknude.
 
– Jeg kunne simpelthen ikke finde bakgear. Vi holdt der alt for længe, og da jeg endelig fandt det, fik motoren også en stalling, så vi skulle starte det hele op igen. Ikke ligefrem elegant, griner Kasper.
 
Uheldene stoppede dog ikke der. På et hop fik codriver Kasper Andersen et ordentligt smæk i ryggen, og teamet valgte at trække sig for at undgå yderligere skade.
 
Dermed blev det til en tidlig exit fra DSR3, men teamet stillede op igen i MRF Sprintet for at få flere km i Skodaen. Her satte de 3. hurtigste tid i heat 1, men allerede i heat 2 begyndte motoren at hakke – og efter én omgang døde bilen.
– Det er super ærgerligt. Vi startede på en kæmpe high, men derfra gik det ned ad bakke. Vi er som sådan ligeglade med resultater lige nu – vi skal bare have km under huden, og det fik vi ikke nok af denne gang, siger Kasper.
Trods alt er der stadig masser af optimisme og glæde ved den nye bil.
– Skodaen er den sjoveste og vildeste bil, jeg nogensinde har kørt! Ikke fordi den nødvendigvis er hurtigere end Evo'en, men den er meget mere adræt og let på tå, og bremserne er helt sindssyge. Jeg glæder mig til at lære den ordentligt at kende og til at få flere km under hjelmen, siger Kasper.
Nu ser Halberg Motorsport frem mod DSR4 på Sjælland, hvor håbet er, at motorproblemet (formentlig en sensorfejl) er løst, og at de endelig kan få de km og oplevelser, som Skodaen fortjener.
– Forhåbentlig bliver Midtsjælland løbet, hvor det hele spiller. Vi håber – og vi glæder os allerede, slutter Kasper.