|
Halberg Motorsport: Fra debutfest
til nedtur
– Skodaens første km blev en rutsjebanetur
Debuten i Skoda Fabia Proto blev alt
andet end kedelig for Halberg Motorsport, da DSR3 i Juelsminde bød
på både ilddåb, dramatik og desværre et meget tidligt exit.
Efter at have modtaget bilen blot
dage før løbet, var forventningerne tårnhøje – men
samtidig vidste Kasper Halberg og codriver Kasper Anderson, at
der ventede en stejl læringskurve.
– Skodaen trækker ikke mere end
vores gamle Evo, men styrer og bremser helt anderledes, og så
er der en sekventiel gearkasse og venstrefodsbremsning, som jeg
lige skal lære. Så der var meget at tage ind fra første
kilometer, fortæller Kasper.
Prøve 1 blev ilddåben: De første
km i Skodaen gik fint – farten skulle bygges op, men
oplevelsen var fantastisk. Bilen er adræt, bremserne enorme
godt og samarbejdet i bilen fungerede perfekt.
Men fra prøve 2 gik det galt. I en
hårnål lå der grus, som Kasper ikke havde set – bilen
spandt, fronten røg i rabatten, og i forsøget på at finde
bakgear gik tingene helt i hårdknude.
– Jeg kunne simpelthen ikke finde
bakgear. Vi holdt der alt for længe, og da jeg endelig fandt
det, fik motoren også en stalling, så vi skulle starte det
hele op igen. Ikke ligefrem elegant, griner Kasper.
Uheldene stoppede dog ikke der. På
et hop fik codriver Kasper Andersen et ordentligt smæk i
ryggen, og teamet valgte at trække sig for at undgå yderligere
skade.
Dermed blev det til en tidlig exit
fra DSR3, men teamet stillede op igen i MRF Sprintet for at få
flere km i Skodaen. Her satte de 3. hurtigste tid i heat 1, men
allerede i heat 2 begyndte motoren at hakke – og efter én
omgang døde bilen.
– Det er super ærgerligt. Vi
startede på en kæmpe high, men derfra gik det ned ad bakke. Vi
er som sådan ligeglade med resultater lige nu – vi skal bare
have km under huden, og det fik vi ikke nok af denne gang, siger
Kasper.
Trods alt er der stadig masser af
optimisme og glæde ved den nye bil.
– Skodaen er den sjoveste og
vildeste bil, jeg nogensinde har kørt! Ikke fordi den nødvendigvis
er hurtigere end Evo'en, men den er meget mere adræt og let på
tå, og bremserne er helt sindssyge. Jeg glæder mig til at lære
den ordentligt at kende og til at få flere km under hjelmen,
siger Kasper.
Nu ser Halberg Motorsport frem mod
DSR4 på Sjælland, hvor håbet er, at motorproblemet
(formentlig en sensorfejl) er løst, og at de endelig kan få de
km og oplevelser, som Skodaen fortjener.
– Forhåbentlig bliver Midtsjælland
løbet, hvor det hele spiller. Vi håber – og vi glæder os
allerede, slutter Kasper.

|