|
Fartkonger
klar til bjerget
Danmarks
bedste hill climb-kørere kommer til Munkebjerg
Munkebjerg Hill Climb
skaber en fartfest, når historiske biler fra 1924 til 1995 på søndag
[den 10. august, red.] kører ræs op ad landets eneste ægte
bjergvej fra Vejle Fjord til Munkebjerg Hotel i, hvad der kaldes
Danmarks smukkeste motorløb.
En tusindtallig
tilskuerskare ventes på plads på bjergskråningerne, når
deltagere fra hele landet samt Sverige og Tyskland med et minuts
mellemrum kører deres hidsige biler op ad den snoede bjergvej.
Løbets favorit og manden,
alle gerne vil slå, er den ottedobbelte vinder Heino Mejer fra
Gedved ved Horsens. Han stiller vanen tro op i sin vilde Volvo 242
Turbo fra 1983, og han fører suverænt mesterskabet for ægte
historiske biler.
Manden, alle vil vinde over: Heino Mejer
fra Gedved har vundet Munkebjerg Hill Climb otte gange i sin vilde
Volvo. Han er også favorit i år.
Han kan dog forvente hård
modstand fra Johnny Andersen fra Horsens i en Porsche 911 SC fra
1981. Johnny Andersen har år for år kørt hurtigere og hurtigere
på Munkebjerg.

Hurtigere år for år: Johnny Pedersen fra Horsens i Porsche 911
SC er blandt de mulige vindere af Munkebjerg Hill Climb.
En tredje kører, der kan
vinde totalsejren, er Erik Pedersen fra Børkop ved Vejle. Han
blev sidste år nr. 2 i løbet i sin Mazda RX-7 fra 1979 med
Wankelmotor.

Lokalmatador og outsider: Erik Pedersen fra Børkop har
hastigheden til at vinde Munkebjerg Hill Climb i sin Mazda RX-7.
Fra Kvistgård i Nordsjælland
kommer Jan Hjersted i en Porsche 944 Turbo fra 1988. Han har været
væk fra konkurrencerne i nogle år, men har gjort et stærkt
comeback i denne sæson.

Stærkt comeback: Jan Hjersted fra Kvistgård, her med codriver
Poul Rasmussen, er tilbage i sporten og kører hurtigt i sin
Porsche 944 Turbo.
Jørgen Hummeluhr fra
Tilst ved Aarhus er også en mand med fart på. Han stiller op i
sin uskyldigt udseende firedørs BMW 325i fra 1990, men han er som
regel blandt de bedst placerede i mål.

Jørgen Hummeluhr fra Tilst er en stilren kører, der på en god
dag kan komme til tops i sin BMW 325i.
Veteranen Gert Simonsen
fra Aalborg kommer til start i sin BMW 2002ti fra 1971. Også han
vil være med helt i front, når resultatet skal gøres op.

Gert Simonsen fra Aalborg er en erfaren kører, der som regel når
et topresultat med sin BMW 2002ti.
Munkebjerg Hill Climb er
dog mere end fart, det er fejring af bilismens kulturhistorie i
Danmark, måske bedst illustreret af den præcis 100 år gamle, åbne
Delage DISS sportsvogn fra 1925, som Peter Bering fra Præstø
stiller op med.

En hundrede år gammel bil kan stadig køre motorløb. Peter
Bering fra Præstø vil køre denne Delage DISS fra 1925 op ad
bjergvejen til Munkebjerg.
I Munkebjerg Hill Climb
vil man kunne møde sportsvogne som Austin, MG og Triumph samt
hverdagens biler som Fiat 127, Ford Escort og Opel Kadett. Der er
gratis adgang og gratis parkering for publikum.
Noter:
Tilgængelighed:
Der
er gratis adgang for alle besøgende og gratis parkering på løbets
p-plads 1 km fra løbscentrum med adgang fra syd.
Om
Munkebjerg Hill Climb:
Munkebjerg Hill Climb er
et ægte hastighedsløb for biler til og med 1995. Bilerne starter
med et halvt minuts mellemrum på sydsiden af Vejle Fjord og kører
op ad serpentinevejen med mål ved Munkebjerg Hotel. Man kører
ruten fem gange, to gange træning og tre heat i selve løbet.
Ruten er 1,7 kilometer med en række krævende sving.
Publikum kan komme helt tæt
på bilerne både ved start nede ved stranden og ved mål og
ryttergård oppe på toppen ved Munkebjerg Hotel. Der køres hele
dagen fra kl. 9-17. Gratis shuttlebus hele dagen mellem starten
ved hotellet og startområdet ved stranden.
Om
historiske perioder:
I historisk motorsport
inddeler den internationale bilistorganisation FIA (Federation
Internationale de l'Automobile) bilerne i perioder, så man som
deltager konkurrerer med biler i samme tidsrum. Her er de
historiske perioder som bestemt af FIA:
-
A) Før 1905
-
B)
1905-1918
-
C)
1919-1930
-
D)
1931-1946
-
E)
1947-1961
-
F:
1962-1965
-
G1:
1966-1969
-
G2:
1970-1971
-
H1:
1972-1975
-
H2:
1976-1976
-
I:
1977-1981
-
J1: 1982-1985
-
J2: 1986-1990
-
K1: 1991-1995
|