"Et
virkeligt udfordrende rally."
Begge
Glad Sports mandskaber sluttede i top 10, da sæsonen blev indledt
i det krævende østrigske Laser Hero Laventtal-Rallye
I
weekenden fik Glad Sport sin 2025-sæson skudt i gang. Det foregik
i det østrigske Laser Hero Laventtal-Rallye, hvor Kenneth
Madsen/Mads Dalsager (Slagelse/Solbjerg) og Jacob Madsen/Line
Nedergaard (Ruds Vedby/Viborg) sluttede på henholdsvis sjette- og
ottendepladsen generelt.
"Det
var et virkeligt udfordrende rally. Det var noget af en mundfuld
at starte sæsonens med, når ingen af os havde kørt siden sidste
efterår, men samtidig var det også utroligt sjovt," siger
Line Nedergaard. "Vi havde forventet, at det ville blive
udfordrende, men ikke at det var på det niveau. Det var virkelig
et level up i forhold til de krævende løb, som
Jacob og jeg sidste år kørte i Frankrig."

Den
nye Renault Clio Rally3 krævede tilvænning for både Jacob
Madsen og Line Nedergaard (foto: Glad Sport).
Det
østrigske terræn var ikke den eneste udfordring for
makkerparret. Løbet var også deres første start i den nye
firhjulstrukne Renault Clio Rally3.
"Jeg
er meget godt tilfreds med vores tempo og placering, selv om jeg
ikke er helt dus med bilen endnu, men det havde jeg heller ikke
regnet med," indrømmer Jacob Madsen. "Vi havde 20 km
test med bilen torsdag inden løbet, og der fandt vi ud af, at der
skulle ændres på differentialet. Det fik mekanikerne gjort inden
løbet, men der er stadig nogle opsætninger, som vi skal have prøvet
af. Både hvor meget vi kan ændre den ene vej og den anden vej.
Firhjulstrækket gør, at det mere er som at køre på skinner, og
det skal jeg vænne mig til. Jeg skal også lære, at jeg kan
bremse noget senere med den."
Også
i codriver-sædet er Line Nedergaard gået i gang med en tilvænningsproces.
"Man
skal vænne sig til, at den skyder afsted, når Jacob trykker på
speederen," siger hun. "Bilen bevæger sig på en anden
måde, og jeg mærker ikke på samme måde, hvordan Jacob kører.
Da vi fik gjort den blødere, blev det også nemmere for mig, så
jeg bedre vidste, hvor vi var henne. Resultatet i Østrig er vi
meget tilfredse med. Der var et par prøver, hvor vi var foran
Kenneth og Mads, og hvis ikke vi havde fået 80 strafsekunder for
at komme for sent, da motoren havde skudt oliepinden ud, var vi
kun sluttet 10 sekunder efter vinderen af vores klasse."
"Det
var lidt af en ilddåb," siger Kenneth Madsen om sin første
start i Østrig. "Det er et af de bedste rallyer, jeg har kørt,
og det drejede mere og var endnu mere kuperet, end jeg havde
regnet med. Det var nogle hårde modstandere, vi var oppe imod.
Vinderne af løbet havde allerede kørt fire andre løb, så vores
forventninger til et topresultat var ikke særligt høje. Under
notekørslen sagde Mads og jeg til hinanden, at vi skulle være
glade, hvis vi kunne holde vores seedning fra startrækkefølgen.
Det kunne vi heldigvis."
Mads
Dalsager var ny mand i codriver-sædet i Glad Sports hurtige Citroën
C3 Rally2.

Kenneth
Madsen og Mads Dalsager fik en god start på deres samarbejde
(foto: Glad Sport).
"Det
var en god debut for mig, og det er nok det mest krævende løb,
jeg har kørt, men det var superfedt," siger han. "Prøverne
var så krævende, fordi det var sving i sving, og Kenneth og jeg
jokede lidt med, at én af prøverne havde flere sving end et helt
DM-rally. Jeg havde eksempelvis 20 sider med noter til en prøve på
omkring 12 km prøver, og så havde vi også en prøve, hvor vi
startede i 1200 meters højde og sluttede i 500 meters højde."
"Jeg
synes, at samarbejdet med Kenneth fungerede godt. Der gik ikke
mange kilometer, før det var på plads. Det var jo lige på og hårdt,
og det var sådan set det vigtigste."
"Mads
gjorde det godt, og han er rigtig god til det med noterne,"
siger Kenneth Madsen. Helt udramatisk var Laser Hero
Laventtal-Rallye dog ikke for ham og Mads Dalsager.
"Vi bøvlede med vores bremser på de sidste prøver, for der
var megen nedkørsel og prøverne lå meget tæt. Vi døjede med
at kunne bremse godt nok. Jeg blev mere pivet, og så hænger man
bogstaveligt talt i bremsen. Vi skal kort og godt have fundet
nogle andre bremseklodser til næste løb, ligesom vi også skal
have ændret på bilens differentiale, ligesom vi gjorde med Lines
og Jacobs bil," siger Kenneth Madsen.
"For første gang i min tid i rally ødelagde jeg en bagskærm,
da jeg ramte en wrapballe. Den røg af, men da vi efter løbet
skulle hente bilen, var der én, som havde fundet den og sat den
tilbage på bilen. Nu kan vi spare pengene til en ny og i stedet
klare skaden med lidt spartling..."
|