Renault
5 Turbo 3E kan bedst betegnes som et elektrisk bæst. En
bil bygget til rally, drift og racerbane – men også
klar de helt normale veje. Der åbnes for ordrer
indenfor de næste par uger - og der er allerede rygter
om interesserede danske køber.
Arven til
Renault 5 Turbo og Renault 5 Turbo2 er klokkeklar. Og i
lighed med forgængeren er Turbo 3E Renaults hidtil
kraftigste og mest avancerede gadebil til dato.
1980'eres
Turbo 2 var den tids fartdjævel og kendt som særdeles
brutal rallybil. I dag er en Renault 5 Turbo 2 et
samlerobjekt, og kan ses til salg for omkring en mio.
kroner.
540
hk på baghjulene
Dengang var
specifikationer som 160 hk og en tophastighed på 203
kilometer i timen mindblowing. Men der er sket meget
siden dengang. Renault 5 Turbo 3E er for det første
elektrisk – har to in-wheel motorer bag, der hver yder
200 kW, hvilket i hestekræfter betyder ikke færre end
540 hk samlet.
0-100
km/t på 3,5 sek
Det sender
den forholdsvis kompakte bil afsted, den er lige omkring
fire meter lang og vejer 1450 kilo, mod de 100 km/t på
under 3.5 sekund. Og har man en vejstrækning, hvor
Vlado ikke står og måler hastighed, runder Turbo3E 270
km/t inden løjerne slutter.
Men med den
hastighed går der nok heller ikke så lang tid før det
70 kWh batteri løber tør. Når man så er løbet tør
for strøm sørger 800 V teknologien for, at bilen kan
lades med 350 kW. 15-80 % opladning sker på 15
minutter.
Bygget
på særlig platform
Turbo 3E er
bygget på en særlig platform og deler derfor ikke
dimensioner med Renault 5/AlpineA290. Disse er 3.92
meter lange og har en akselafstand på 2.5 meter. I
Turbo 3E er akselafstanden øget til 2.57 meter, længden
er 4.08 meter, den er 2.93 meter bred og 1.38 meter høj.
Og så er der ellers gjort alt hvad der er muligt for at
sikre optimal aerodynamik og optimalt vejgreb. Vægten
er også holdt nede med et karosseri i kulfiber og trods
tungt batteri vejer bilen ikke mere end 1450 kilo.
Prisen
taler vi ikke om
Som sagt åbnes
der for bestillinger indenfor de næste par uger – og
de første kunder får deres Renault 5Turbo3E leveret i
2027. Prisen... den taler vi ikke om, men helt billig
bliver den nok ikke. Der laves trods alt kun 1980 styks.