hero image

Pressemeddelelse 

Renault 5 Turbo 3E kan bedst betegnes som et elektrisk bæst. En bil bygget til rally, drift og racerbane – men også klar de helt normale veje. Der åbnes for ordrer indenfor de næste par uger - og der er allerede rygter om interesserede danske køber.

Arven til Renault 5 Turbo og Renault 5 Turbo2 er klokkeklar. Og i lighed med forgængeren er Turbo 3E Renaults hidtil kraftigste og mest avancerede gadebil til dato.

1980'eres Turbo 2 var den tids fartdjævel og kendt som særdeles brutal rallybil. I dag er en Renault 5 Turbo 2 et samlerobjekt, og kan ses til salg for omkring en mio. kroner.

540 hk på baghjulene

Dengang var specifikationer som 160 hk og en tophastighed på 203 kilometer i timen mindblowing. Men der er sket meget siden dengang. Renault 5 Turbo 3E er for det første elektrisk – har to in-wheel motorer bag, der hver yder 200 kW, hvilket i hestekræfter betyder ikke færre end 540 hk samlet.

0-100 km/t på 3,5 sek

Det sender den forholdsvis kompakte bil afsted, den er lige omkring fire meter lang og vejer 1450 kilo, mod de 100 km/t på under 3.5 sekund. Og har man en vejstrækning, hvor Vlado ikke står og måler hastighed, runder Turbo3E 270 km/t inden løjerne slutter.

Men med den hastighed går der nok heller ikke så lang tid før det 70 kWh batteri løber tør. Når man så er løbet tør for strøm sørger 800 V teknologien for, at bilen kan lades med 350 kW. 15-80 % opladning sker på 15 minutter.

Bygget på særlig platform

Turbo 3E er bygget på en særlig platform og deler derfor ikke dimensioner med Renault 5/AlpineA290. Disse er 3.92 meter lange og har en akselafstand på 2.5 meter. I Turbo 3E er akselafstanden øget til 2.57 meter, længden er 4.08 meter, den er 2.93 meter bred og 1.38 meter høj. Og så er der ellers gjort alt hvad der er muligt for at sikre optimal aerodynamik og optimalt vejgreb. Vægten er også holdt nede med et karosseri i kulfiber og trods tungt batteri vejer bilen ikke mere end 1450 kilo.

Prisen taler vi ikke om

Som sagt åbnes der for bestillinger indenfor de næste par uger – og de første kunder får deres Renault 5Turbo3E leveret i 2027. Prisen... den taler vi ikke om, men helt billig bliver den nok ikke. Der laves trods alt kun 1980 styks.