@amager.audi.dk/

Audi Danmark har 50 års jubilæum i Danmark.
Det er en speciel og stor oplevelse at være med til.
  
Jeg startede i lære som mekaniker hos VW Audi 1 ste August 1985.
Samme dag startede Johnny min copilot som lærling på plade værkstedet.
I de 40 år der er gået har vi prøvet lidt af hvert i motorsportens tegn, jeg har altid været i rallysporten, Johnny har tidligere været "sandsæk" i sidevogns cross og har været med I DM sammenhæng for mange år siden. 
I dag har vi et stærkt rallyteam som har fungeret siden 2007.
Audi quattro blev bygget fra 2013 - 2018 og var den største udfordring for mig til dato.
Det er en speciel bil, som kræver en helt speciel indsats for at lykkedes.
I dag når vi har bilen med os, vækker det en helt speciel stemning omkring den, alle i sporten kender Audi's historie og de gamle VM titler som modellen vandt tilbage i starten af 80erne.


Når vi stiller til start i 2025 er det 50 år siden at Audi kom med sloganet Vorsprung durch Technik, og det blev udslagsgivende i 1981 da de stillede til start i en 4 hjulstrukken rallybil. På løst og fedtet underlag viste 4 hjulstækket at det var en suveræn løsning og Audi blev de første til vinde en VM titel med 4 WD i 1982 for konstruktøre og derefter VM i 1983 og 1984 for kører. Audi havde sat en ny dagsorden, konkurrenterne byggede sideløbende 4 hjulstrukkene rallybiler som gav et historisk perspektiv i et tempo ingen havde set før.

Siden kom der en lang række af lyn hurtige Audi modeller i motorsporten, de fulgte op med den lynhurtige korte Audi quattro S1 som kom med en 20 ventilet motor på 5 cylindre med op til 500 HK i rallytrim , måske mere vil nogen påstå, i den vilde Pikes peak model var der 615 HK .
Den samme motor blev brugt i det amerikanske IMSA mesterskab i 1989 90 og 91 , nu var den oppe på 720 HK , på 2123 ccm. De vandt suverænt og var 
Selve Quattro systemet blev en uovertruffen konstruktion som mere eller mindre kører den dag I dag.

Audi Amager støtter vores Rallyteam og det er vi meget taknemmelige for.
Herunder er der lidt billeder som fortæller lidt om vores bil i action. 
Den grønne Audi 80 1.6 s var min første rigtige rallybil, som var forløber for Audi quattro, og det er er en sjov tanke at tænke på.

 

 Læs eventuelt historien om det hæderkronede mærke herunder.