@amager.audi.dk/
Audi Danmark har 50 års jubilæum i
Danmark.
Det er en speciel og stor
oplevelse at være med til.
Jeg startede i lære som mekaniker hos VW Audi 1 ste August
1985.
Samme dag startede Johnny min
copilot som lærling på plade værkstedet.
I de 40 år der er gået har vi prøvet
lidt af hvert i motorsportens tegn, jeg har altid været i
rallysporten, Johnny har tidligere været "sandsæk" i
sidevogns cross og har været med I DM sammenhæng for mange år
siden.
I dag har vi et stærkt rallyteam
som har fungeret siden 2007.
Audi quattro blev bygget fra 2013 -
2018 og var den største udfordring for mig til dato.
Det er en speciel bil, som kræver
en helt speciel indsats for at lykkedes.
I dag når vi har bilen med os, vækker
det en helt speciel stemning omkring den, alle i sporten kender
Audi's historie og de gamle VM titler som modellen vandt tilbage
i starten af 80erne.

Når vi stiller til start i 2025 er
det 50 år siden at Audi kom med sloganet Vorsprung durch
Technik, og det blev udslagsgivende i 1981 da de stillede til
start i en 4 hjulstrukken rallybil. På løst og fedtet underlag
viste 4 hjulstækket at det var en suveræn løsning og Audi
blev de første til vinde en VM titel med 4 WD i 1982 for
konstruktøre og derefter VM i 1983 og 1984 for kører. Audi
havde sat en ny dagsorden, konkurrenterne byggede sideløbende 4
hjulstrukkene rallybiler som gav et historisk perspektiv i et
tempo ingen havde set før.
Siden kom der en lang række af lyn
hurtige Audi modeller i motorsporten, de fulgte op med den
lynhurtige korte Audi quattro S1 som kom med en 20 ventilet
motor på 5 cylindre med op til 500 HK i rallytrim , måske mere
vil nogen påstå, i den vilde Pikes peak model var der 615 HK .
Den samme motor blev brugt i det
amerikanske IMSA mesterskab i 1989 90 og 91 , nu var den oppe på
720 HK , på 2123 ccm. De vandt suverænt og var
Selve Quattro systemet blev en
uovertruffen konstruktion som mere eller mindre kører den dag I
dag.
Audi Amager støtter vores Rallyteam
og det er vi meget taknemmelige for.
Herunder er der lidt billeder som
fortæller lidt om vores bil i action.
Den grønne Audi 80 1.6 s var min første
rigtige rallybil, som var forløber for Audi quattro, og det er
er en sjov tanke at tænke på.
Læs eventuelt historien om
det hæderkronede mærke herunder.
|