Monte-indsats
mere end godkendt
Bedste
danskere nummer 11 og 15
Verdens hårdeste
rally for historiske biler, Rallye Monte-Carlo Historique, er slut
efter mere end 2500 kilometers kørsel fordelt på otte dage.
De fire tilbageværende
mandskaber i det danske nationalteam, TEAM FYNSKE BANK, kæmpede hårdt
f0r at komme i løbets top 10, men da regnskabet blev gjort op
onsdag morgen på Formel 1-banen i Monaco, var det ikke lykkedes
helt.
Kim Kjærsgaard
Frandsen fra Norsminde og Kristian Flensbak Jørgensen fra Aarhus
kørte deres VW Golf GTI fra 1979 i mål som nr. 11 i deres første
Monte sammen. En fejlkørsel i tågen holdt dem ude af top 10.
”Vi er mere end
tilfredse,” sagde en glad Kim Kjærsgaard i mål.

Kim Kjærsgaard Frandsen og Kristian Flensbak Jørgensen har kørt
deres første Rallye Monte-Carlo Historique sammen i deres VW Golf
GTI fra 1979 og blev nummer 11 i. Et resultat, der lover godt for
fremtiden. Her er de på toppen af Col de Turini (foto Michael
Eisenberg).

Kristian Flensbak Jørgensen og Kim Kjærsgaard Frandsen på
havnen i Monaco (foto Michael Eisenberg).
Søn og
far-mandskabet Kenneth Kruse Simonsen fra Charlottenlund og Otto
Kristensen fra Tune i Lancia Fulvia 1.3 HF fra 1968 endte som nr.
15. De var plaget til slut af lavt benzintryk.
”Det var ikke
vores bedste resultat i dette løb, men godt nok,” konstaterede
Otto Kristensen, der vandt Rallye Monte-Carlo i 2002 med sin
hustru Britta. Sidste år blev han nr. 9 med sin søn Kenneth.

Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen i
Lancia Fulvia 1.3 HF fra 1968 blev nr. 15 i Rallye Monte-Carlo
Historique. Her er de på toppen af Col de Turini (foto Michael
Eisenberg).

Otto Kristensen og Kenneth Kruse Simonsen på havnen i Monaco
(foto Michael Eisenberg).
Lars Hindsgaul
fra Assens og Arne Pagh fra Middelfart kørte deres Fiat 128 Coupé
fra 1972 i mål som nummer 27, sidste år blev de nummer 10.

Lars Hindsgaul og Arne Pagh i Fiat 128 Coupé fra 1972 blev nr. 27
i Rallye Monte-Carlo Historique. Her er de på toppen af Col de
Turini (foto Michael Eisenberg).

Arne Pagh og Lars Hindsgaul på havnen i Monaco (foto Michael
Eisenberg).
Tage Gejl fra
Silkeborg og hans irske kører Paul O’Kane i Porsche 911 fra
1976 kørte sig op til en placering lige uden for top 100. En
fejlkørsel i tågen sendte dem langt ned i feltet.

Tage Gejl fra Silkeborg og hans irske kører Paul O’Kane i
Porsche 911 fra 1976 blev nr. 105 i Rallye Monte-Carlo Historique.
Her er de på toppen af Col de Turini (foto Michael Eisenberg).

Tage Gejl og Paul O’Kane på havnen i Monaco
(foto Michael Eisenberg).
Fire danske
mandskaber måtte udgå i år.
2020-vinderen
Henrik Bjerregaard fra Monaco og hans tjekkiske codriver Mirek
Svec blev ramt frontalt af en tilskuerbil på SS 2 og udgik på
stedet.
Debutanten Chris
Larsen fra Horsens og hans erfarne codriver Jan Østergaard fra
Juelsminde måtte trække sig fra løbet på SS 6, da gearkassen i
deres VW Golf GTI fra 1982 brød sammen.
Også Henning
Nielsen fra Tureby og codriver Karsten Thorvaldsen fra København
måtte udgå, da en nyinstalleret pakning til vandpumpen på deres
i Triumph Vitesse fra 1968 sprang læk på SS 6.
Rallyet blev præget
af, at sne og is på de første specialstrækninger blev kørt væk
af mange af favoritterne. Det betød, et lettere liv for de sent
startende, således at seks ud af de otte bedst placerede biler
havde startnumre højere end 200.
De fire trætte
danske mandskaber, der gennemførte det hårde løb, fejrede
sammen med servicefolk og is-spejdere deres resultater med
champagne og kransekage tidligt onsdag morgen præcis der, hvor
formel 1-kørerne har pit i Monacos Grand Prix om tre måneder.
Michael Eisenberg
|