Tågen
knuste danske sejrsdrømme
Tre
ud af fire mandskaber tog forkert vej
Rallye
Monte-Carlo Historique er drømmenes dræber. Er det ikke sne, is
eller mørke, der skaber problemer, så er det tåge. Og med en
sigtbarhed på ned til fem meter på mandagens første bjergetape
var det svært at finde ad rette vej i bjergene øst for Valence.
Tre danske
mandskaber i det danske nationalteam, TEAM FYNSKE BANK, røg ad en
forkert vej i det hvide helvede. Efter at Kim Kjærsgaard Frandsen
fra Norsminde og Kristian Flensbak Jørgensen fra Aarhus havde kørt
deres VW Golf GTI fra 1979 op i Top 10, kom de i problemer.
”Der var nærmest
ingen sigtbarhed, og vejforløbet virkede rigtigt, men kørte ad
den forkerte vej. Jeg trak håndbremsen og vendte bilen, og vi kom
300 meter bagud,” fortæller Kim Kjærsgaard. Det østjyske
mandskab var ellers avanceret til en delt syvendeplads, nu er de
nummer 14 i klassementet.

Tågen
blev dyr for Kim Kjærsgaard Frandsen og Kristian Flensbak Jørgensen.
De havde ellers kørt deres VW Golf GTI fra 1979 op til en
syvendeplads Rallye Monte-Carlo Historique, men er nu nr. 14.
(foto: Per Vilslev).
:
Lars Hindsgaul
fra Assens og Arne Pagh fra Middelfart blev også lokket ad en
forkert vej: ”Vi opdagede det hurtigt, men nåede ikke helt at
indhente det tabte, så det kostede os i omegnen af 300
strafsekunder,” vurderede Arne Pagh ved etapemålet mandag aften
i Valence. Hindsgaul og Pagh i Fiat 128 Coupé fra 1972 er trods
uheldet rykket fra nr. 36 til nr. 34.

Lars
Hindsgaul og Arne Pagh fik også drejet deres Fiat 128 Coupé fra
1972 ind på en forkert bjergvej. Alligevel er de rykket frem fra
nr. 36 til nr. 34 i Rallye Monte-Carlo Historique (foto: Per
Vilslev).
Tage Gejl fra
Silkeborg og hans irske kører Paul O’Kane kom også galt afsted
i deres Porsche 911 fra 1976: ”Det var så tåget, at man knapt
nok kunne se 10 meter frem, så vi drejede ud ad en forkert vej,
og efter et stykke vendte vi og kørte tilbage. Det kostede os
20.000 strafpoint. Nu kan det kun gå bedre i morgen,” siger
Tage Gejl. Han droppede fra nr. 50 til nr. 134 ud af 202
mandskaber, der stadig er med i løbet.

Paul
O’Kane og Tage Gejl betalte fuld pris for at tage den forkerte
vej med deres Porsche 911 fra 1976. I Rallye Monte-Carlo
Historique er de nu røget ned fra nr. 50 til nr. 134. (foto:
Michael Eisenberg).
Bedst mandag gik
det for søn og far-mandskabet Kenneth Kruse Simonsen fra
Charlottenlund og Otto Kristensen fra Tune i Lancia Fulvia 1.3 HF
fra 1968. ”Vi synes, det fungerer, og vi er glade og tilfredse.
Det har været tåget og glat, men vi har ikke lavet fejl. Teknisk
har vi skiftet drivaksel og repareret udstødning, men bilen kører,”
siger Kenneth Simonsen. Søn og far rykkede frem fra nr. 29 til 21
i løbet af mandagen.

Kenneth
Kruse Simonsen og Otto Kristensen har haft en fejlfri dag i deres
Lancia Fulvia 1.3 HF fra 1968 og er avanceret fra nr. 29 til nr.
21 i Rallye Monte-Carlo Historique trods en ærtesuppe af tåge.
(foto: Michael Eisenberg).
Tirsdag skal kørerne
ud på tre bjergetaper, inden Monaco nås første gang tirsdag
eftermiddag. Natten til onsdag skal de køre to berømte
bjergetaper i mørke, den sidste går over det sagnomspundne 1610
meter høje Col de Turini nord for Monaco. Målet nås onsdag
morgen på Formel 1-banen i Monaco.
Michael Eisenberf
|