Dansker
bedst på SS 2 i Monte
Hård
start med is, sne og tåge for de danske mandskaber
Efter en flere døgn
opslidende tilkørselsetape fra de forskellige startbyer er
verdens hårdeste rally for klassiske biler, Rallye Monte-Carlo
Historique, nu for alvor kommet i gang. Syv mandskaber fra det
danske nationalteam, TEAM FYNSKE BANK, var klar til start lørdag
morgen, der bød på is, sne og tåge på det 1150 meter høje Col
de l’Echarasson.
På dagens etape
i bjergene øst for Rhonefloden satte Tage Gejl fra Silkeborg
bedste tid på Specialstrækning 2 ud af alle de mere end 220
deltagende mandskaber. Sammen med sin førstekører Paul O’Kane
fra Irland fik han deres Porsche 911 fra 1976 ind foran alle
andre. Efter de tre første SS ligger de nr. 51.

Paul
O’Kane og Tage Gejl har haft bedste tid på en af lørdags
specialstrækninger. De ligger nr. 51 i løbet (foto: Michael
Eisenberg).
Bedste danskere
er Kim Kjærsgaard Frandsen fra Norsminde og Kristian Flensbak fra
Aarhus i en VW Golf GTI fra 1979. De ligger nr. 21 med mulighed
for en absolut topplacering i rallyet. Kjærsgaard er en skarp
rallykører, og Flensbak har en niendeplads som bedste resultat
fra tidligere år, den placering vil de gerne slå.
Dagens
positive overraskelse: Kim Kjærsgaard Frandsen og Kristian
Flensbak Jørgensen har kørt deres VW Golf GTI fra 1979 ind som
nr. 21 på første egentlige konkurrencedag i Rallye Monte-Carlo
Historique (foto: Michael Eisenberg).
Den tidligere
Monte-vinder Otto Kristensen fra Tune er codriver for sin søn
Kenneth Kruse Simonsen fra Charlottenlund. De har kørt deres
Lancia Fulvia HF fra 1968 ind på en foreløbig placering som
nummer 44.

Kenneth
Kruse Simonsen og Otto Kristensen er et yderst erfarent mandskab i
Rallye Monte-Carlo Historique. De ligger nr. 44 ud af 220
mandskaber i deres Lancia Fulvia 1.3 HF fra 1968 (foto: Michael
Eisenberg).
Lars Hindsgaul
fra Assens og Arne Pagh fra Strib har kørt deres Fiat 128 Coupé
fra 1972 ind som nr. 55 i det foreløbige klassement.

Det
erfarne mandskab, Lars Hindsgaul og Arne Pagh, har placeret deres
Fiat 128 Coupé fra 1972 som nr. 55 på første egentlige
konkurrencedag (foto: Michael Eisenberg).
Debutanten Chris
Larsen fra Horsens har den meget erfarne Jan Østergaard fra
Juelsminde som codriver i sin VW Golf GTI fra 1982. De ligger
foreløbig på en placering som nr. 87.

Chris Larsen og Jan
Østergaard har med stabil kørsel placeret deres VW Golf GTI fra
1982 som nr. 87 på første ægte konkurrencedag i Rallye
Monte-Carlo Historique (foto: Michael Eisenberg).
Som nr. 117
finder man sidste års debutant Henning Nielsen fra Tureby i
Triumph Vitesse fra 1968. Han har i år sin gamle rallymakker
Karsten Thorvaldsen fra København med som debuterende codriver,
og de ligger som nr. 117 cirka midt i feltet.

Henning Nielsen og Karsten Thorvaldsen ligger i øjeblikket nr.
117 i deres Triumph Vitesse fra 1968 (foto: Michael Eisenberg).
2020-vinderen af
Monte, Henrik Bjerregaard fra Monaco, og hans tjekkiske codriver
Mirek Svec kom godt fra start i deres Ford Escort RS 2000 fra
1979, men på SS 2 blev de ramt frontalt af en modkørende bil.
Ingen kom til skade, men bilen kunne ikke fortsætte, og
mandskabet måtte udgå.eldigvis
kom inigen til slkade, men bilen kunne ikke fortsætte, og de måtte
udgå.

Efter
en god start blev Henrik Bjerregaard og Mirek Svec ramt frontalt
af en modkørende bilist. De er nu ude af Rallye Monte-Carlo
Historique (foto: Michael Eisenberg).
220 biler er
stadig med i Rallye Monte-Carlo Historique. Løbet slutter onsdag
morgen på havnen i Monaco efter yderligere tre og et halvt døgn
med specialstrækninger i de sydfranske bjerge.
Noter:
Hvad
er Rallye Monte-Carlo Historique?
Det første
Rallye Monte-Carlo Historique blev kørt i 1998, hvor de gamle
biler kører et rally, som er en kopi af det oprindelige RMC, dog
uden hastighedsprøver, men med specialetaper som skal køres med
en given gennemsnitshastighed, som skal være under 50 km/t.
50 km/t lyder
ikke af ret meget, men når specialetaperne køres på smalle
bjergveje med mange hårnålesving, ofte dækket af sne og is, kan
det være umuligt at overholde gennemsnitshastigheden, med
strafpoint til følge.
Der deltager i pr
221 biler, hvor den pågældende bilmodel har skullet være
deltager i RMC fra 1955 til og med 1979, for at kunne være med i
det historiske løb.
Startstederne til
løbet er alle byer, der tidligere har haft start til RMC, typisk
byer som Lissabon, Barcelona, Glasgow, Oslo, Bad Homburg og Reims.
Fra disse byer køres ad forskellige ruter, uden specialetaper men
hele natten igennem, til samlingsstedet i det sydlige Frankrig.
Her får hver bil
installeret en speciel GPS-modtager som er forud programmeret til
at registrere, via satellit, hvornår bilen passerer bestemte
steder på specialetaperne. For hvert sekund bilen er foran eller
bagud i forhold til gennemsnitshastigheden koster det 10
strafpoint.
Deltagerne
ankommer til Valence og her er der centrum i 2 dage, hvor der køres
12 specialetaper, hvoraf den længste er ca. 50 km lang, det vil
sige, at kørerne skal holde en bestemt gennemsnitshastighed i
over 1 time. Den sidste etape går til Monaco og her køres
afslutningen på løbet kaldet ”De lange knives nat”. Det er
de to mest berømte specialetaper fra RMC igennem tiderne som de
historiske biler skal nu skal igennem, hvor især turen over Col
de Turini er noget af en udfordring med sine 35-50 km specialprøve.
Ægteparret Otto
Kristensen og Britta Kruse vandt løbet i 2002, og det var
startskuddet til at andre danske hold fik øjnene op for dette
fantastiske løb. Traditionelt deltager der 6-8 danske hold og der
er kørt flere top-10 placeringer hjem. Mogens Reidl vandt i 2019
og Henrik Bjerregaard i 2020.
Michael
Eisenberg
|