Danske sejrschancer
i "Monte
Syv danske team med i
verdens hårdeste historiske rally
Knapt er Rallye Monte
Carlo for moderne biler slut, før den historiske udgave starter.
Blandt de syv danske mandskaber, som er med i det ugelange Rallye
Monte-Carlo Historique for det danske nationalteam fra TEAM FYNSKE
BANK, er der to med reelle sejrschancer
Henrik Bjerregaard fra
Monaco vandt løbet i 2020 i sin Ford Escort RS 2000 fra 1979 med
tjekkiske Mirek Svec som codriver. Bjerregaard er født i Randers,
men har i mange år boet i fyrstendømmet

Henrik
Bjerregaard er seneste danske vinder af Rallye Monte-Carlo
Historique. Det skete i 2020 sammen med tjekken Mirek Svec i en
Ford Escort RS 2000 fra 1979 (foto: Privat).
"Som kører er
jeg klart bedst i tørt vejr med en mindre mængde sne. Alt
spillede ud til vores fordel i 2020: Vejret, bilen, rutebogen og
godt samarbejde – og masser af held. Det håber jeg også på i
år," siger Henrik Bjerregaard, der starter løbet i sin
hjemby
Otto Kristensen fra
Tune ved Roskilde vandt løbet i 2002 med sin hustru Britta som
codriver i en Lancia Fulvia 1.3. Nu er han codriver for sin søn,
tidligere topkører i gokart, Kenneth Kruse Simonsen fra
Charlottenlund, i en bil magen til, denne gang en Lancia Fulvia HF
fra 1968. De starter løbet fra Bad Homburg.
"Kenneth og jeg
kører altid for at vinde. Realistisk håber vi på at blive bedre
end nr. 9, som vi var sidste år. Er der nyfalden sne uden for
meget is, vil det ikke genere os. Der er Lanciaen god. Men holder
en forankørende fast i sneen, kan det koste 2-3 minutter og
sejren," siger Otto Kristensen

Kenneth Kruse
Simonsen, Charlottenlund, og Otto Kristensen, Tune, i Lancia
Fulvia HF 1.3 fra 1968 er et godt bud på et dansk topresultat i
Rallye Monte-Carlo Historique (foto: Michael Eisenberg).
Et andet mandskab med
mulighed for en placering helt i top, er Lars Hindsgaul fra Assens
og Arne Pagh fra Strib ved Middelfart. De kører i en Fiat 128
Coupé fra 1972 og starter fra Bad Homburg. Sidste år blev de nr.
10, Arne Paghs bedste resultat er en sjetteplads
"Man må ikke
have uheld i Monte, så er man færdig. Vi forventer et spændende
og tæt løb, og vi vil forsøge at nå en placering i top 5. Jeg
har intet imod sne, det kan øge vores chancer," siger Lars
Hindsgaul

Lars
Hindsgaul fra Assens (t.h.) og Arne Pagh fra Strib i Fiat 128
Coupé fra 1972 har en mulighed for at blande sig i topstriden i
Rallye Monte-Carlo Historique (foto: Michael Eisenberg).
Rallykøreren Kim
Kjærsgaard Frandsen fra Norsminde tager fat på sit fjerde Rallye
Monte-Carlo Historique. Han stiller op i en VW Golf GTI fra 1979
med Kristian Flensbak fra Aarhus i codriversædet. Flensbak har
som sit bedste resultat i "Monte" en 9. plads, og med et
problemfrit løb vil dette mandskab komme langt frem i feltet. De
starter fra Bad Homburg

Kim
Kjærsgaard Frandsen fra Norsminde er en dygtig rallykører, der
har en fin placeringschance i Rallye Monte-Carlo Historique i år.
Han stiller op med Kristian Flensbak Jørgensen fra Aarhus i en VW
Golf GTI fra 1979. Her ses han med sine servicefolk i baggrunden
(foto: Michael Eisenberg).

Kristian Flensbak
Jørgensen fra Aarhus har tidligere opnået en 9. plads i Rallye
Monte-Carlo Historique sammen med sin far. I år er han codriver
for Kim Kjærsgaard Frandsen fra Norsminde (foto: Michael
Eisenberg).
Chris Larsen fra
Horsens stiller op i en VW Golf GTI fra 1982. Han er en erfaren
kører, men kommer på udfordringer i sit første Rallye
Monte-Carlo Historique. Med i codriversædet har han den meget
erfarne Jan Østergaard fra Juelsminde. Han har deltaget syv gange
tidligere i det hårde løb. Får de et løb uden problemer,
venter der et godt resultat på dem. De starter fra Bad Homburg

Chris Larsen
fra Horsens (t.h.) er klar til start i Rallye Monte-Carlo
Historique sammen med sin codriver Jan Østergaard fra Juelsminde.
De stiller op i en VW Golf GTI fra 1982 (foto: Michael Eisenberg).
Den tidligere
rallykører Tage Gejl fra Silkeborg stiller op i sit andet Rallye
Monte-Carlo Historique. For et år siden indledte han et
samarbejde med ireren, den i USA bosiddende Paul O’Kane, hvor de
stillede op i en Porsche 911 fra 1976. Efter de forventelige
indkøringsvanskeligheder kørte de sig stærkt op på løbets
anden halvdel, og med de erfaringer i bagagen står de til et godt
resultat i år. De har valgt at starte fra Monaco

Tage Gejl
fra Silkeborg er klar til sit andet Rallye Monte-Carlo Historique
som codriver for sin irsk-amerikanske kører Paul O’Kane i en
Porsche 911 fra 1976. De satser på en god placering (foto:
Michael Eisenberg).
Henning Nielsen fra
Tureby var en ivrig rallykører i sine unge dage. Sidste år
debuterede han i Rallye Monte-Carlo Historique i sin sjældne
Triumph Vitesse fra 1968, men måtte udgå med tekniske problemer.
I år har han allieret sig med sin gamle rallymakker Karsten
Thorvaldsen fra Københavns Sydhavn. Kan de slippe for tekniske
problemer, er der en oplagt mulighed for at gennemføre det
ugelange og krævende løb. De starter løbet i Reims.

Henning
Nielsen fra Tureby stiller op med sin rallymakker fra ungdommens
dage, Karsten Thorvaldsen, i Rallye Monte-Carlo Historique med
deres sjældne Triumph Vitesse fra 1968. Deres mål er at
gennemføre løbet uden problemer (foto: Michael Eisenberg).
Noter:
Rallye Monte-Carlo Historique starter onsdag den 29. januar fra en
række startbyer rundt omkring i Europa. Fredag den 31. januar
samles alle 221 deltagende mandskaber i Valence ved Rhone-floden,
og fra lørdag den 1. februar går det løs med en række
specialetaper over de sydfranske bjerge, inden målet nås på
havnen i Monaco tidligt om morgenen onsdag den 5. februar.
Se alt om Rallye
Monte-Carlo Historique her:
https://acm.mc/edition/27e-rallye-monte-carlo-historique/
Se deltagerlisten med
samtlige 221 startende mandskaber her.
https://acm.mc/edition/27e-rallye-monte-carlo-historique/evenement/engages/
Se alle detaljer om de
danske deltagere fra TEAM FYNSKE BANK her:
https://rmch-dk.com/danske-deltagere-i-2025/
Se TEAM FYNSKE BANKs
danske hjemmeside her:
https://rmch-dk.com/
Se mange gratis fotos
fra den danske pre-start i Assens her:
https://rmch-dk.com/gallerier-pre-start-2025/
Hvad er Rallye
Monte-Carlo Historique?
Det første Rallye
Monte-Carlo Historique blev kørt i 1998, hvor de gamle biler
kører et rally, som er en kopi af det oprindelige RMC, dog uden
hastighedsprøver, men med specialetaper som skal køres med en
given gennemsnitshastighed, som skal være under 50 km/t.
50 km/t lyder ikke af
ret meget, men når specialetaperne køres på smalle bjergveje
med mange hårnålesving, ofte dækket af sne og is, kan det være
umuligt at overholde gennemsnitshastigheden, med strafpoint til
følge.
Der deltager i pr 221
biler, hvor den pågældende bilmodel har skullet være deltager i
RMC fra 1955 til og med 1979, for at kunne være med i det
historiske løb.
Startstederne til
løbet er alle byer, der tidligere har haft start til RMC, typisk
byer som Lissabon, Barcelona, Glasgow, Oslo, Bad Homburg og Reims.
Fra disse byer køres ad forskellige ruter, uden specialetaper men
hele natten igennem, til samlingsstedet i det sydlige Frankrig.
Her får hver bil
installeret en speciel GPS-modtager som er forud programmeret til
at registrere, via satellit, hvornår bilen passerer bestemte
steder på specialetaperne. For hvert sekund bilen er foran eller
bagud i forhold til gennemsnitshastigheden koster det 10
strafpoint.
Deltagerne ankommer
til Valence og her er der centrum i 2 dage, hvor der køres 12
specialetaper, hvoraf den længste er ca. 50 km lang, det vil
sige, at kørerne skal holde en bestemt gennemsnitshastighed i
over 1 time. Den sidste etape går til Monaco og her køres
afslutningen på løbet kaldet "De lange knives nat".
Det er de to mest berømte specialetaper fra RMC igennem tiderne
som de historiske biler skal nu skal igennem, hvor især turen
over Col de Turini er noget af en udfordring med sine 35-50 km
specialprøve.
Ægteparret Otto
Kristensen og Britta Kruse vandt løbet i 2002, og det var
startskuddet til at andre danske hold fik øjnene op for dette
fantastiske løb. Traditionelt deltager der 6-8 danske hold og der
er kørt flere top-10 placeringer hjem. Mogens Reidl vandt i 2019
og Henrik Bjerregaard i 2020.
Eisenberg
|