Ib Kragh: "Jeg bliver aldrig fan af virtuelle chikaner."

 

Under lørdagens Rally Vestjylland fik Ib Kragh bogstaveligt talt synligt bevis for, at han stadig kan køre stærkt. Hele to gange måtte han således notere sig for 20 strafsekunders for ikke at have sænket hastigheden på sin Hyundai i20N Rally2 tilstrækkeligt ved gennemkørsel af et par virtuelle chikaner.

 

Det blev til en andenplads for Ib Kragh og Jeannette Kvick i Rally Vestjylland

 

"Det var nu ikke på den måde, at jeg ville bevise min hurtighed. Jeg bliver aldrig fan af virtuelle chikaner – så hellere bremse ned før nogle tønder, som man skal rundt om," siger rallykøreren fra Juelsminde.

 

"Vi kunne ikke få vores gennemkørsel af de virtuelle chikaner til at passe. Vi skulle ned under 50 km/t. Den ene gang nåede vi kun til 56 km/t, den anden gang til 58 km/t. Det gav os begge gange en tidsstraf på 20 sekunder. Den ene straf kan vi ikke lyve os fra, for vi skulle hente en anden deltager, og jeg havde fokus på, hvor vi kunne komme forbi ham. Jeg fik bremset for sent og nåede ikke langt nok ned i fart, inden vi var ude af zonen for den virtuelle chikane igen."

 

Rally Vestjylland endte med en andenplads til Ib Kragh og Jeannette Kvick i dels generalklassementet, dels Rally2-klassen for de hurtige turboladede firhjulstrækkere.

 

"Det var et anderledes løb end det, vi kom fra i Juelsminde, men det var en god, hurtig hastighedsprøve," fortæller Ib Kragh. "Men vores muligheder for guld i klassen og en topplacering i Dansk Super Rally blev desværre ødelagt af vores tekniske defekt i Rally Juelsminde."

 

"Bilen kørte godt, og det problem, vi havde haft med ladetrykket i Juelsminde, var heldigvis blevet løst, efter at vi havde skiftet en række dele, og Hyundai Motorsport havde analyseret vores data. Bilen havde ikke en eneste fejl. Under rallyet arbejdede vi med undervognen. Den blev bedre fra den første til den anden hastighedsprøve, og vi fortsatte med justeringerne til den tredje hastighedsprøve, men her endte vi med at gå den gale vej. Så til den fjerde hastighedsprøve gik vi tilbage til det, som havde virket på den anden hastighedsprøve. Det er trods alt stadig en ny undervogn, som vi skal lære bedre at kende."

 

"Jeg er tilfreds med vores egen præstation, for hvis vi ikke havde lavet de to fejl med de virtuelle chikaner, så havde vi kun været 32 sekunder efter Kenneth Madsen. Serviceteamet gjorde det som sædvanligt også godt, og nu glæder vi os til finalen i Rally Stoholm."