SIMON VALLENTIN FIK
SAT TYSKE FINALISTER
UNDER HÅRDT PRES
- OG TOG EN GENEREL ANDENPLADS I ADAC OSTSEE RALLYE
Det var ikke kun de tyske finalister, som gav den fuld gas i
weekendens slutrunde om det tyske rallymesterskab, det
holstenske ADAC Ostsee Rallye. Danske Simon Vallentin og Karsten
Isaksen, Holbæk/Egtved, holdt sig heller ikke tilbage, men
lagde et massivt pres på de tyske konkurrenter - og Vallentin
Rallysport sluttede for anden uge i træk med en generel
andenplads i et udenlandsk rally.
Trods en afrevet bremseslange og med en molesteret og nødtørftigt
repareret front lykkedes det Simon Vallentin og Karsten Isaksen
at slutte på en generel andenplads i det holstenske ADAC Ostsee
Rallye, som var slutrunde i det tyske rallymesterskab. (Foto:
Sascha Dörrenbacher)
Efter forrige weekends succes og
andenplads i det norske Rally Larvik, havde det danske team
travlt med at gøre bilen klar til weekendens nordtyske
finalerunde, hvor det ikke kun var Simon og Karsten, som fik
noget at se til, for teamets servicefolk fik også nok at se
til, mens opgøret stod på.
- Vi er yderst tilfredse med andenpladsen, som i høj grad
skyldes serviceteamet indsats og hjælp fra Jan Petersen,
dejligt når vi kan hjælpe hinanden, fastslog Simon Vallentin
efter kampen med Dennis Rostek og Nico Knacker, som hver især kørte
efter point den samlede tredjeplads i det tyske mesterskab.
Putlos er på flere måder en udfordrende hastighedsprøve. Både
for kørerne og bilerne - og især dækkene. (Foto: Sascha Dörrenbächer)
I forvejen havde pointslugeren
Marijan Griebel sikret sig mesterskabet foran sølvvinderen
Julius Tannert. Begge blev væk, da udfaldet af slutrunden ikke
ville ændre på noget for dem.
Alligevel kom det ikke til at skorte på spænding for Simon
Vallentin og Karsten Isaksen. På tre af rallyets hastighedsprøver
satte det danske hold tiden foran de tyske konkurrenter, og på
den ene endda selv om det blev idømt 10 sekunders tidsstraf for
tyvstart, og på fem andre prøver var den danske duo næsthurtigst
og på andre to tredjehurtigst. Så Dennis Rostek og Nico
Knacker kom ikke sovende til noget med det pres, som danske
Hyundai i20N Rally2-team lagde på dem.
Simon Vallentin og den tyske konkurrent Nico Knacker, som kørte
efter point til en podieplads i det tyske rallymesterskab. Simon
Vallentin og Karsten Isaksen fik klemt sig ind mellem vinderen
Dennis Rostek og Nico Knacker på tredjepladsen. Dansk placering
i Top 3. Mission completed!
(Foto: Sascha Dörrenbächer)
To af rallyets tolv hastighedsprøver
blev annulleret, men både kørerne og servicefolkene havde nok
at se til endda.
- Efter den femte hastighedsprøve var vi endda forrest, men fik
problemer med bagbremserne på den syvende hastighedsprøve
efter en punktering og et hjulskift. Desuden havde vi en mindre
afkørsel, som gav teamet noget at arbejde med, tilføjede Simon
Vallentin efter endnu en vellykket indsats med Karsten Isaksen i
co-driverens sæde.
Problemet med bremserne skyldtes, at det punkterede og ødelagte
bagdæk havde flået en bremseslange af, og det gav lidt ekstra
udfordringer på de meget støvede og krævende prøver på det
militære øvelsesterræn i Putlos.
- Vi havde en ekstra bremseslange, men den var for kort, men med
en ekstra og længere slange fra Jan Petersen, blev problemet
klaret. Jan Petersen og Mads Dalsager, Stoholm/Aarhus, var også
til start i Ostsee-rallyet, og gjorde sig ligesom Vallentin og
Isaksen gældende i Top 10-feltet.
Apropos støvet på Putlos-prøverne, så var det på rallyets
niende hastighedsprøve medvirkende til en mindre afkørsel, som
flåede en forlygte og det mest af fronten på Vallentin-teamets
rallybil, men med fingerfærdighed, gaffatape og teamchefens
pandelampe som nødlygte fik servicefolkene skaden udbedret, så
Simon Vallentin og Karsten Isaksen kunne gennemføre og rulle i
mål på en generel andenplads efter Dennis Rostek og Stefan
Kopzyk i Skoda Fabia RS Rally2 og Nico Knacker og Thomas Puls i
en Hyundai i20N Rally2.
Med teamchefens pandelampe klæbet fast som erstatning for den
manglende forlygte, lykkedes det Vallentin Rallysports effektive
servicefolk at gøre det muligt for teamet at fuldføre og
slutte på en generel andenplads i Ostsee Rallyet. (Foto:
Vallentin Rallysport)
- Med et effektivt samarbejde med
Karsten og serviceteamets formidable indsats lykkedes det igen
at slutte på en generel andenplads efter et tæt opgør med
lokale fartkonger, konstaterede en meget tilfreds Simon
Vallentin, som nu skal have gjort op, om teamet kan nå at få
udbedret weekendens skader, så bilen kan blive klar til en
planlagt start i det 585 kilometer lange 42. Eurol Hellendoorn
Rally i Holland den 20.-21. september. Det vil bl.a. afhænge af
leveringstiden på de fornødne reservedele.
Sådan så dækkene ud efter turene på det militære øvelsesterræns
morderiske skærver.
(Foto: Vallentin Motorsport)