SIMON VALLENTIN EFTER
RALLY LARVIK: DET VAR
ÅRETS HIDTIL BEDSTE
SLUTTEDE PÅ EN
GENEREL ANDENPLADS EFTER TÆT OPGØR
Simon Vallentin og Line
Lykke Jensen kørte deres første rally sammen, og fandt
hurtigt ind i en god rytme, der førte til en samlet
andenplads i Rally Larvik. (Foto: Morten Dam)
Vallentin
Rallysport var i aktion i weekendens Rally Larvik, og
sluttede efter en hektisk duel på sekunder og brøkdele
deraf på en andenplads i generalklassementet. Det var
Simon Vallentins første rally i Norge siden hans
generelle femteplads i Rally Grimstad i 2011.
Denne gang havde han Line Lykke Jensen som co-driver og de
pressede med en vellykket indsats de hurtige norske
fartpiloter Frank Tore Larsen, Henning Solberg, Anders Grøndal,
Thomas Kvam, Roger Rustand og Joachim Hvaal fra start til
mål.
Forlods havde Simon Vallentin fokus på at slutte i toppen
af feltet, selvom han hverken jagtede point til det norske
rallymesterskab eller Nordic Rally Championship.
- Jeg sigtede på en placering i Top-3, og det lykkedes
med en perfekt kombination af teamets professionelle
indsats og Lines evne til at time sin levering af de
noter, vi havde lavet ved gennemkørsel af rallyets
hastighedsprøver. Faktisk fik jeg flere informationer end
jeg har været vant til, hvilket bidrog til at give en god
ro i flowet, faktisk var det en imponerende indsats, som
Line leverede, konstaterede Simon Vallentin efter at være
kørt i mål på løbets generelle andenplads.
Team Vallentin Rallysport: Fra venstre Torben Vagn Hansen,
Mikkel Nielsen, Line Lykke Jensen, Simon Vallentin, Bo
Anders Torslunde, Lonnie Spangenberg og Henrik Andersen -
og i midten teamets Hyundai i20N Rally2 fra 2023. (Foto:
Morten Dam)
FIK ET FLOT
COMEBACK
For Line Lykke Jensen blev Rally Larvik et flot comeback.
Dels banede det vej for hendes første podieplads i et
generalklassement, dels var det - bortset fra to ture i en
R5-bil - hendes første tur i en Rally2-bil efter at hun
og Kim Madsen i april 2021 forulykkede i Rally Himmerland
- en afdeling af Dansk Super Rally.
- Jeg fik lidt flashback, da jeg satte mig i co-driverens
sæde, og jeg mindes ikke nogensinde at have kørt så stærkt
i en rallybil, som vi har gjort her, men vi fik hurtigt
etableret et godt flow i samarbejdet, fastslog Line Lykke
Jensen, da hun efter sin, Simon Vallentins og hele
serviceteamets vellykkede indsats steg ud af Vallentin
Rallysports rappe Hyundai i20N Rally2 kun overgået af
norske Frank Tore Larsen og Lars-Håkon Lundgreen i en VW
Polo GTI R5, og foran Henning Solberg og Ilka Minor i
Skoda Fabia RS Rally2. Sidstnævnte havde en afkørsel, da
teamet fra Vallentin Rallysport for alvor begyndte at
puste dem i nakken, og sluttede på en samlet tredjeplads.
Der var 47 biler til start i det henved 296 kilometer
lange rally på Telemarkens snoede, kurvede og toppede
asfaltveje inklusive syv hastighedsprøver på tre strækninger
på henholdsvis 4,37 kilometer for den korteste, 7,75
kilometer for den næstlængste og 23.32 kilometer for den
længste.
Simon
Vallentin og Line lykke Jensen havde et tæt opgør med de
to norske fartpiloter Frank Tore Larsen og Henning
Solberg. Her er den danske duo på rallyets tredje
hastighedsprøve. (Foto: Morten Dam)
FLYVENDE
SKOVTUR
- Især den lange Holtebygde-prøve var en udfordring med
dens mange sving og toppe inde i skoven. Nogle gange fløj
bilen lidt længere end forventet, men vi kom igennem uden
problemer, og kørte hele rallyet på det samme sæt dæk,
fastslog Simon Vallentin efterfølgende.
Hans valg af relativt hårde RA5-dæk i det varme
sommervejr overraskede konkurrenterne, der monterede dæk
med væsentligt blødere gummiblanding. Faktisk så meget,
at Henning Solberg var forbi Vallentin Rallysport på
servicepladsen i Larvik og til sin overraskelse så, at
den danske rival kørte på hårde dæk.
På prøve SS5 var Simon og Line 0,4 sekunder hurtigere
end Solberg og satte dermed denne under pres i duellen om
den generelle andenplads. På SS6 blev alle konkurrenterne
sat på plads, da Simon og Line blev noteret for en tid
5,2 sekunder bedre end den nærmeste konkurrent. På alle
de øvrige fem prøver fulgte de Frank Tore Larsen og
Henning Solberg til dørs, så med fem tredjehurtigste, en
næsthurtigst og en bedste tid af alle, kunne den danske
duo sikre sig andenpladsen i generalklassementet.
Simon
Vallentin og Line lykke Jensen rullede op på målrampen
med en generel andenplads i Rally Larvik. (Foto: Morten
Dam)
WEEKEND MED
NY UDFORDRING
Selvom Simon Vallentin tidligere på sæsonen var i
Belgien og køre Rally Salamandre, og sluttede som
totalvinder, vurderer han alligevel Rally Larvik som hans
og teamets hidtil bedste indsats og resultat i år.
- Vi havde flere kvalificerede konkurrenter i Norge, så
derfor anser jeg andenpladsen i Larvik som vort hidtil
bedste resultat. Også fordi serviceteamet fik alt til at
klappe, som det skulle, tilføjede en yderst tilfreds
Simon Vallentin, før han og teamet pakkede sammen og tog
hjem for at gøre sig klar til den næste udfordring, som
allerede er i denne weekend, nemlig det ADAC Ostsee Rally
i Holsten på den anden side af Østersøen. Da bliver det
ligesom i Rally Mittelrhein ved Mosel tidligere i år med
Karsten Isaksen fra Egtved som co-driver.
Ostsee-rallyet er på 499,3 kilometer inklusive 135,2
kilometer hastighedsprøver fordelt på 12 strækninger,
bl.a. på det fra tidligere års dansk-tyske rallyer
kendte militære øvelsesterræn Putlos. Rallyet har start
og mål på Grömitz Strandpromenade nordøst for Neustadt
og tæller bl.a. til det tyske rallymesterskab. Så
Vallentin og Isaksen kan forvente kvalificeret konkurrence
fra hurtige tyske hold på jagt efter mesterskabspoint.
Simon Vallentin og Line Lykke Jensen sammen med Frank Tore
Larsen og Lars-Håkon Lundgreen - Henning Solberg og Ilka
Minor var kørt før præmieuddelingen. (Foto: Morten Dam)