Monte-Carlo-specialister
vinder Oresund Rally
Søn og
far-mandskabet Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen fra
Charlottenlund og Tune vandt i deres Lancia Fulvia 1.3 fra 1968
weekendens Oresund Rally på landevejene omkring Sorø. I vinter
var de med en 9. plads bedste danske hold i Rallye Monte-Carlo
Historique, og nu hoppede de ind i et løb til det danske
mesterskab i pålidelighedsrally, som de vandt med en klar margen.
Et fint
samarbejde mellem kører og codriver skabte grundlaget for Kenneth
Kruse Simonsen og Otto Kristensens sejr i Oresund Rally med deres
Lancia Fulvia foto: Michael Eisenberg).
Monte-Carlo eller
Sorø: Kenneth Kruse Simonsen og Otto Kristensen rydder præmiebordet,
hvor de end stiller op (foto: Michael Eisenberg).
Nr. 2 blev de
regerende mestre Niels Erik Jørgensen fra Assens og Arne Pagh fra
Middelfart i en Honda Civic CRX fra 1986 tæt fulgt af Finn
Kristensen fra Silkeborg og Erik Rasmussen fra Ry i en Ford Escort
Mexico fra 1973.
Med en
andenplads i Oresund Rally bragte Niels Erik Jørgensen og Arne
Pagh sig et skridt nærmere på at genvinde mesterskabet i
Expertklassen i deres Honda Civic CRX (foto: Morten Dam).
Finn
Kristensen og Erik Rasmussen har tidligere vundet Oresund Rally i
deres Ford Escort Mexico. I år måtte de nøjes med en
tredjeplads (foto: Michael Eisenberg).
De tre bedste
mandskaber kørte i Expertklassen, hvor det er tilladt at benytte
moderne, digitale instrumenter. I Eliteklassen, hvor deltagerne
skal benytte tidstypiske, analoge måleinstrumenter, sejrede den
lokale kører Lars Hjorth fra Dianalund med søn Simon Hjorth fra
Middelfart som codriver i en Triumph TR4A fra 1966. Hermed er de
mestre i Eliteklassen, selv om der resterer endnu et løb.
Med deres
klassesejr i Oresund Rally blev Lars Hjorth og Simon Hjorth
danmarksmestre i Eliteklassen med deres Triumph TR4A (foto: Morten
Dam).
Oresund Rally er
for biler, der er mere end 35 år gamle, og deltagerne skal dels køre
ad rette vej, dels overholde en given gennemsnitshastighed så præcist
som muligt. Efter 211 kilometer på små landeveje nord og syd for
Sorø var der blandt deltagerne stor tilfredshed med et
veltilrettelagt, fejlfrit løb, der bød på store udfordringer.
En særudstilling
med 12 rallybiler fra perioden 1970-90 kaldte mange tilskuere til
Oresund Rally (foto: Michael Eisenberg).
Arrangørerne fra
Dansk Rally Club havde arrangeret udstilling af 12 rallybiler, der
repræsenterede perioden fra 1970 til 1990, hvilket skabte stor
tilskuertilstrømning til løbet.
Se
de opdaterede stillinger her
Se alt om
Oresund Rally her:
https://www.danskrallyclub.dk/
og klik så på Oresund Rally på menubjælken
Hvad
er Historisk pålidelighedsrally?
Historisk pålidelighedsrally for klassiske biler er en
form for slow-rally, hvor deltagerne mest præcist skal overholde
en gennemsnitshastighed, der ikke må overstige 50 km/t. Passerer
man en hemmelig tidskontrol for tidligt eller for sent, får man
tildelt strafpoint. Der køres efter almindelige vejkort. Løbet
foregår på offentlig vej, hvor alle færdselsregler skal
overholdes, og hvor almindelig trafik også kører
(hastighedsrally køres for fuld fart på afspærrede veje).
Oresund Rally
er organiseret af Dansk Rally Club, som er medlemsklub under Dansk
Automobil Sports Union, DASU, der igen er medlemsorganisation
under Danmarks Idrætsforbund, DIF, samt tilknyttet FIA
(Federation Internationale de l'Automobile), som også styrer
verdensmesterskaberne i rally og Formel 1.
SONAX DASU
Classic er det officielle danmarksmesterskab i pålidelighedsrally
med klassiske biler fra før 1991. Nogle af deltagerne har
tidligere været fartkonger i hastighedsrally for 30-50 år siden.
Andre er klassiske bilentusiaster, hvor ægtepar og deres børn
hygger sig med at køre ad rette veje og med rette
gennemsnitshastigheder i deres klassiske biler. Sponsor for
mesterskabet er SONAX.
|