Heino Mejer vinder for ottende gang
Bilismens kulturhistorie på Munkebjerg

Det var ikke uventet, men ikke desto mindre imponerende, at en af landets bedste rallykørere, Heino Mejer fra Horsens, søndag vandt Munkebjerg Hillclimb for ottende gang med sin Volvo 242 Turbo fra 1983. Det er ny rekord for sejre i et dansk motorsportsløb. Samtidig må det give de danske rallykørere noget at spekulere over, for i 2025 gør Heino Mejer nemlig comeback i det danske mesterskab, Dansk Super Rally.

 
Foran en tusindtallig tilskuerskare kørte Heino Mejer fra Horsens en klar sejr hjem i sin Volvo 242 Turbo i Munkebjerg Hillcllimb.

”Jeg er ved at forberede en Porsche 911, som jeg har købt i Tyskland, og så er det meningen, at vi skal op at dyste mod de bedste rallykørere herhjemme,” afslørede Heino Mejer ved præmieoverrækkelsen til Munkebjerg Hillclimb.

 
Lokalmatador Erik Pedersen fra Børkop blev nr. 2 på Munkebjerg i sin Mazda RX7. Her er han på vej frem til start.

Nr. 2 på Munkebjerg blev lokalmatadoren Erik Pedersen fra Børkop i en Mazda RX7 Wankel fra 1979, mens Johnny Pedersen fra Slangerup tog tredjepladsen i en BMW M3 fra 1990. De var henholdsvis 6,9 og 8,8 sekunder efter vinderen.

 
Johnny Pedersen fra Slangerup fik sit bedste resultat i år, da han blev nr. 3 af alle på Munkebjerg i sin BMW M3 fra 1990

Mest imponerende var måske den enorme bredde af klassiske biler fra 1931 til 1990 på danske nummerplader, som Munkebjerg Hillclimb kunne fremvise.

 
Omkring 1970 var BMW 2002 bilen, alle bilentusiaster drømte om. Gert Simonsen fra Aalborg kørte sin egen bil frem til en andenplads i klassen i Munkebjerg Hillclimb.

 
Fiat 600 var en bil, man havde råd til for 50 år siden, i Abarth-udgaven var den også sporty. Med Vejle Fjord som baggrund kører Poul Mandrup fra Skjern sin lille Fiat 600 Abarth fra 1973 op af Munkebjerg på vej mod en førsteplads i sin klasse.

 
Morris Mascot var blandt Danmarks mest solgte biler i 1960’erne. Søren Jacobi fra Bramming kørte sin 1968-udgave frem til en tredjeplads i klassen på Munkebjerg.

”Vi har set alle biler fra de mest eksotiske 30’er-biler som Ford A Special og SS 100 til 1960’ernes og 70’ernes almindelige biler og sporty biler som Fiat 600, Morris Mascot og BMW 2002. Det er det meste af bilismens kulturarv samlet på et sted,” siger Historisk Motorsport Danmarks løbsleder Uffe Madsen fra Silkeborg.
   
”I Munkebjerg Hillclimb samler vi bilismens kulturarv gennem næsten 100 år på et sted – og alle biler er indregistrerede og kan oven i købet køre race,” siger Historisk Motorsport Danmarks løbsleder Uffe Madsen fra Silkeborg.

En tusindtallig tilskuerskare så dagen igennem klassiske biler dyste om at komme først op ad landets eneste ægte bjergvej fra Vejle Fjord til Munkebjerg Hotel.

 ME