Heino
Mejer vinder for ottende gang
Bilismens
kulturhistorie på Munkebjerg
Det var ikke uventet, men
ikke desto mindre imponerende, at en af landets bedste rallykørere,
Heino Mejer fra Horsens, søndag vandt Munkebjerg Hillclimb for
ottende gang med sin Volvo 242 Turbo fra 1983. Det er ny rekord
for sejre i et dansk motorsportsløb. Samtidig må det give de
danske rallykørere noget at spekulere over, for i 2025 gør Heino
Mejer nemlig comeback i det danske mesterskab, Dansk Super Rally.
Foran en tusindtallig
tilskuerskare kørte Heino Mejer fra Horsens en klar sejr hjem i
sin Volvo 242 Turbo i Munkebjerg Hillcllimb.
”Jeg er ved at forberede
en Porsche 911, som jeg har købt i Tyskland, og så er det
meningen, at vi skal op at dyste mod de bedste rallykørere
herhjemme,” afslørede Heino Mejer ved præmieoverrækkelsen til
Munkebjerg Hillclimb.
Lokalmatador Erik
Pedersen fra Børkop blev nr. 2 på Munkebjerg i sin Mazda RX7.
Her er han på vej frem til start.
Nr. 2 på Munkebjerg blev
lokalmatadoren Erik Pedersen fra Børkop i en Mazda RX7 Wankel fra
1979, mens Johnny Pedersen fra Slangerup tog tredjepladsen i en
BMW M3 fra 1990. De var henholdsvis 6,9 og 8,8 sekunder efter
vinderen.
Johnny Pedersen fra
Slangerup fik sit bedste resultat i år, da han blev nr. 3 af alle
på Munkebjerg i sin BMW M3 fra 1990
Mest imponerende var måske
den enorme bredde af klassiske biler fra 1931 til 1990 på danske
nummerplader, som Munkebjerg Hillclimb kunne fremvise.
Omkring 1970 var BMW
2002 bilen, alle bilentusiaster drømte om. Gert Simonsen fra
Aalborg kørte sin egen bil frem til en andenplads i klassen i
Munkebjerg Hillclimb.
Fiat 600 var en
bil, man havde råd til for 50 år siden, i Abarth-udgaven var den
også sporty. Med Vejle Fjord som baggrund kører Poul Mandrup fra
Skjern sin lille Fiat 600 Abarth fra 1973 op af Munkebjerg på vej
mod en førsteplads i sin klasse.
Morris Mascot var
blandt Danmarks mest solgte biler i 1960’erne. Søren Jacobi fra
Bramming kørte sin 1968-udgave frem til en tredjeplads i klassen
på Munkebjerg.
”Vi har set alle biler
fra de mest eksotiske 30’er-biler som Ford A Special og SS 100
til 1960’ernes og 70’ernes almindelige biler og sporty biler
som Fiat 600, Morris Mascot og BMW 2002. Det er det meste af
bilismens kulturarv samlet på et sted,” siger Historisk
Motorsport Danmarks løbsleder Uffe Madsen fra Silkeborg.
”I Munkebjerg
Hillclimb samler vi bilismens kulturarv gennem næsten 100 år på
et sted – og alle biler er indregistrerede og kan oven i købet
køre race,” siger Historisk Motorsport Danmarks løbsleder Uffe
Madsen fra Silkeborg.
En tusindtallig
tilskuerskare så dagen igennem klassiske biler dyste om at komme
først op ad landets eneste ægte bjergvej fra Vejle Fjord til
Munkebjerg Hotel.
ME
|