Klassiske
biler til Sorø
Lokal
kører blandt favoritterne i Oresund Rally
Der bliver bilfest på
vejene omkring Sorø lørdag den 24. august, når Oresund Rally
afvikles med hele den danske elite i pålidelighedsrally med
klassiske biler som deltagere. Og blandt de forventet 40
mandskaber finder man den lokale kører Lars Hjorth fra Dianalund
som en af favoritterne.
Lars Hjorth stiller op i
sin Triumph TR4A fra 1966 med sin søn Simon fra Middelfart som
codriver. De har vundet løbet tre gange tidligere og regnes
blandt landets ypperste i denne disciplin, som ikke er et
hastighedsrally, men et slow-rally, hvor det gælder om mest præcist
at holde en gennemsnitshastighed på ikke over 50 km/t. Deres bil
er ikke en udstillingsbil, men en godt brugt rallybil gennem mange
år.
Lars Hjorth fra
Dianalund og hans søn Simon Hjorth fra Middelfart har vundet
Oresund Rally tre gange tidligere med deres Triumph TR4A fra 1966.
”Overordnet ser jeg ikke
en fordel i at være lokal kører, tværtimod er man måske mindre
koncentreret, fordi man tror, man kender vejene. Men vi vil gøre
alt, vi kan, for et godt resultat,” siger Lars Hjorth.
Et andet tophold er de
regerende mestre Niels Erik Jørgensen og Arne Pagh fra Assens og
Middelfart. De stiller op med en noget nyere Honda Civic CRX Coupé
fra 1986 og kunne være et andet et bud på løbets vindere.
Totalsejren i Oresund
Rally kunne også meget vel gå til endnu et far og søn-hold,
nemlig sidste års vindere af løbet, Leif og Kent Poulsen fra Fårvang
og Silkeborg. De stiller op i en af feltets flotteste biler, en
Porsche 911 Carrera fra 1976. Leif Poulsen er tidligere
danmarksmester i hastighedsrally i 1980.
Leif Poulsen fra Fårvang
og hans søn Kent Poulsen fra Silkeborg vandt Oresund Rally for et
år siden med deres Porsche 911 Carrera fra 1976
Oresund Rally arrangeres i
år for 13. gang af Dansk Rally Clubs løbsledelse anført af Erik
Andersen, Virum. Løbet er tællende som 4. afdeling af SONAX DASU
Classic – det danske mesterskab i pålidelighedsrally for biler
fra før 1991. Der er start, frokostpause og mål hos ML Bilpleje
i Sorø, hvor der er udstilling af klassiske biler. Hele løbet køres
på offentlige veje, og deltagerne skal overholde såvel færdselsreglerne
som løbets reglement.
Noter:
Se alt om Oresund Rally
her:
https://www.danskrallyclub.dk/
og klik så på Oresund Rally på menubjælken
Hvor kan man se Oresund
Rally?
Start, pause og mål finder sted ved
ML Bilpleje i Sorø fra kl. 09.30, 13 og 16.30.
Hvorfor hedder det
Oresund Rally?
Fordi løbet somme tider går rundt
om Øresund, og derfor skriver vi hverken navnet med svensk "Ö"
eller dansk "Ø", men med det neutrale "O".
Man er dog velkommen til at udtale det Øresund Rally.
Lille ordbog: Pålidelighedsrally
kaldes Regularity rally på engelsk.
Se den aktuelle stilling i
SONAX DASU Classic her:
https://app.box.com/s/yxup35o3i77ikqit42smmqi0j1jthn1k
Oresund Rally er
organiseret af Dansk Rally Club, som er medlemsklub under Dansk
Automobil Sports Union, DASU, der igen er medlemsorganisation
under Danmarks Idrætsforbund, DIF, samt tilknyttet FIA
(Federation Internationale de l'Automobile), som også styrer
verdensmesterskaberne i rally og Formel 1.
SONAX DASU Classic er det
officielle danmarksmesterskab i pålidelighedsrally med klassiske
biler fra før 1991. Nogle af deltagerne har tidligere været
fartkonger i hastighedsrally for 30-50 år siden. Andre er
klassiske bilentusiaster, hvor ægtepar og deres børn hygger sig
med at køre ad rette veje og med rette gennemsnitshastigheder i
deres klassiske biler. Sponsor for mesterskabet er SONAX.
Hvad
er Historisk pålidelighedsrally?
Historisk pålidelighedsrally for
klassiske biler er en form for slow-rally, hvor deltagerne mest præcist
skal overholde en gennemsnitshastighed, der ikke må overstige 50
km/t. Passerer man en hemmelig tidskontrol for tidligt eller for
sent, får man tildelt strafpoint. Der køres efter almindelige
vejkort. Løbet foregår på offentlig vej, hvor alle færdselsregler
skal overholdes, og hvor almindelig trafik også kører
(hastighedsrally køres for fuld fart på afspærrede veje).
Tidligere
vindere af Oresund Rally:
-
2011: Henning Jørstad
og Tine Hallre, Norge, Alpine Renault A110 fra 1977.
-
2012: Terje
Nilssen og Tore Fredriksen, Norge, Volvo 121 Amazon fra 1968.
-
2013: Lars og
Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
-
2014: Lars og
Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
-
2015: Erik og
Kim Bach Sørensen, Danmark, VW Scirocco GTI fra 1977.
-
2016: Lars og
Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.
-
2017: Poul og
Egon Brøndum, Danmark, Toyota Starlet fra 1982.
-
2018: René og
Jørgen Skjøt, Danmark, Honda CRX fra 1986.
-
2020: Torben
Weber Andersen og Emilie Weber Wellendorf, Danmark, VW
Scirocco GTI fra 1985.
-
2021: Finn
Kristensen og Erik Rasmussen, Danmark, Ford Escort Mexico fra
1973.
-
2022: Agris
Stanevics og Uldis Hmielevskis, Letland, VAZ LADA 1500 fra
1977.
-
2023: Leif
Poulsen og Kent L. Poulsen, Danmark, Porsche 911 Carrera fra
1976.
|