Klassisk
bilfest på bjerget
Munkebjerg
Hill Climb byder på et overflødighedshorn af klassiske biler med
93 år gammel Ford A Special som den ældste
Når Munkebjerg Hill Climb
afvikles søndag den 11. august, sker det vanen tro med hele
familien Danmark som tilskuere på bjergskråningerne, mens en række
af landet bedste bilister i smukke og sjældne, klassiske biler
dyster om sekunder på landets eneste ægte bjergvej fra Vejle
Fjord op til Munkebjerg Hotel.
Interessen for de ældre
biler er stærkt stigende i disse år, og det afspejles af
deltagerlisten.
Feltets
ældste bil er en 93 år gammel Ford A Special kørt af Lene Aastrøm
Hansen fra København. Karosseriet på hendes Ford er håndbygget
i 2018 efter gamle specifikationer af Tailfeather Racing til
strandrace, som det fandt sted før krigen. Lene Aastrøm Hansen
har kørt en del år på det legendariske Pendine Sands i Wales
samt ved Rømø Motor Festival. Nu kommer den specialbyggede Ford
A også til Munkebjerg Hill Climb, hvor den kommer til at vække
opsigt.
Lene Aastrøm
Hansen fra København stiller op i Munkebjerg Hill Climb med
feltets ældste bil, en uhyre sjælden, specialbygget Ford A fra
1931
”Jeg
har kørt vintage strandrace siden 2018 og kører nu også Hill
Climb hos Historisk Motorsport Danmark, normalt i en MGB GT,”
fortæller Lene Aastrøm Hansen.
Fra Herning kommer
debutanten René Jørgensen i en meget flot Saab 96 Sport fra
1963.
Debutanten René Jørgensen
fra Herning kommer til start i Munkebjerg Hill Climb i en meget
flot Saab 96 Sport fra 1963.
”Jeg er lige startet med
Hill Climb, og Munkebjerg bliver mit sjette løb. Man bliver
hjulpet i gang på alle måder, så jeg kan kun opfordre alle med
interessen og en ældre bil til at tilmelde sig et Hill Climb
kursus og komme i gang derfra. Det er en fantastisk måde at få
lov til at lege med sin bil på en forsvarlig måde,” siger René
Jørgensen.
En anden debutant er Søren
Jacobi fra Bramming. Han stiller op i en Morris Mascot fra 1968,
en af Danmarks mest solgte biler for 55 år siden. Men det er den
samme bil, som hans far kørte motorløb med for mange år siden.
Søren Jacobi fra
Bramming er debutant i Munkebjerg Hill Climb. Han stiller op i en
Morris Mascot fra 1968, en af Danmarks mest solgte biler for 55 år
siden
”Munkebjerg bliver mit første
rigtige Hill Climb, men jeg har fået motorsport og biler ind med
modermælken, så jeg har altid vidst, at jeg ville ud at køre stærkt,”
siger Søren Jacobi.
En veteran i klassisk
motorsport er Erik Rasmussen fra Ry. Han stiller op i en
Autobianchi Bianchina fra 1960 – en bil med tocylindret, luftkølet
motor på 499 ccm kendt fra Fiat 500.
Veteranen Erik
Rasmussen fra Ry har fundet sin Autobianchi Bianchina fra 1960
frem fra garagen til Munkebjerg Hill Climb. Han stiller op med sin
søn Mark Bødstrup Rasmussen som codriver
”Jeg byttede mig til
bilen for en Fiat 500 i 1997, den har kørt fem-seks pålidelighedsløb
og et enkelt Hill Climb for omkring 10 år siden,” fortæller
Erik Rasmusen, der tidligere har gennemført Rallye Monte-Carlo
Historique i en Ferrari. Nu skal den lille Autobianchi ud af
garagen igen. Og hans søn Mark Bødstrup Rasmussen er codriver.
Grand Old Man i Munkebjerg
Hill Climb er Ernest Kristensen fra Vejle. Han har deltaget i
samtlige løb på Munkebjerg og stiller vanen tro op i sin SS 100
fra 1935.
Grand Old Man i
Munkebjerg Hill Climb, Ernest Kristensen fra Vejle, stiller op i
sin SS 100 fra 1935 – en bil, der blev forløberen for Jaguar-mærket
Munkebjerg Hill Climb
byder på flere ædle førkrigsbiler, og blandt dem finder man den
Citroën 11BL fra 1939, som Sune Pelle Borregaard fra Helsinge
stiller op med.
Sune Pelle Borregaard
fra Helsinge er en dreven herre i Hill Climb. Han stiller op i
Munkebjerg Hill Climb med sin Citroën 11BL fra 1939, som han har
vundet mange sejre med
Kvindelige racerkørere er
også en stor del af Munkebjerg Hill Climb. Blandt de mest
prominente er Pernille Lindeberg fra Vejle, som stiller op i en af
feltets nyeste biler, en Peugeot 205 GTI fra 1990. Hun ligger i øjeblikket
på tredjepladsen i mesterskabet for historiske biler.
Den lokale kører
Pernille Lindeberg fra Vejle skal i Munkebjerg Hill Climb forsvare
sin tredjeplads i mesterskabet for historiske biler. Det gør hun
med en af feltets nyeste biler, en Peugeot 205 GTI fra 1990
Fra Hjørring kommer Brian
Rasmussen i en flot Ford Escort RS 2000 fra 1976. Han deltager
hvert år, og at se ham starte nede ved Vejle Fjord er selve
essensen af Munkebjerg Hill Climb: Masser af tilskuere, masser af
fart, masser af stemning.
Brian Rasmussen fra
Hjørring viser med sin Ford Escort RS 2000 selve essensen af
Munkebjerg Hill Climb: Masser af tilskuere, masser af fart, masser
af stemning
Kommer man til løbet i en
bil fra før 1991, kan man parkere på hotellets p-plads ved løbscentrum.
60 pladser er reserveret, og man skal tilmelde sig til
uffemgcc@gmail.com med oplysning om navn på kører og bilens mærke
og årgang.
Der er race hele søndagen
fra kl. 9-16.
Video:
Se Mads Nygaard fra Vejle
gennemkøre ruten i Munkebjerg Hill Climb i 2017 i sin Lotus Seven
S1 fra 1960. Hent videoen i Fuld HD HER
Noter:
Om
Munkebjerg Hill Climb:
Munkebjerg Hill Climb er
et ægte hastighedsløb. Bilerne starter med et halvt minuts
mellemrum på sydsiden af Vejle Fjord og kører op ad
serpentinevejen med mål ved Munkebjerg Hotel. Man kører ruten
fem gange, to gange træning og tre heat i selve løbet. Ruten er
1,7 kilometer med en række krævende sving.
Der er gratis adgang for
publikum. Man kan komme helt tæt på bilerne både ved start nede
ved stranden og ved mål og ryttergård oppe på toppen ved
Munkebjerg Hotel. Der køres hele dagen fra kl. 9-17. Gratis
shuttlebus hele dagen mellem starten ved hotellet og startområdet
ved stranden.
Om
historiske perioder:
I historisk motorsport
inddeler den internationale bilistorganisation FIA (Federation
Internationale de l'Automobile) bilerne i perioder, så man som
deltager konkurrerer med biler i samme tidsrum. Her er de
historiske perioder som bestemt af FIA:
-
A) Før 1905
-
B) 1905-1918
-
C) 1919-1930
-
D) 1931-1946
-
E) 1947-1961
-
F: 1962-1965
-
G1: 1966-1969
-
G2: 1970-1971
-
H1: 1972-1975
-
H2: 1976-1976
-
I: 1977-1981
-
J1: 1982-1985
-
J2: 1986-1990
|