På
flere måder vendte Ib Kragh tilbage til gamle dage, da han
sammen med Jeannette Kvick deltog i au2parts Rally Sønderjylland,
som lørdag blev kørt i området nord og syd for Aabenraa. Her
har han nemlig tidligere kørt rally, men alligevel virkede
hastighedsprøverne nye for den ellers så erfarne rallykører
fra Juelsminde.
Ib
Kragh og Jeannette Kvick kørte sig til en fjerdeplads i Rally
Sønderjylland
"Prøverne
er generelt altid gode i dette område. Industriprøven var ikke
den bedste, men den havde klubben desværre været nødt til at
ændre på i ugen op til løbet, så det er de undskyldt
for," siger Ib Kragh. "Prøverne var megafede med
nogle skæve toppe, men jeg vil gerne rose løbsledelsen for den
måde, de valgte at afvikle løbet på. At man ikke bare
gentager prøverne gennem løbet, men også bruger vejene på
forskellige måder som dels gennemgående hastighedsprøver,
dels rundbaner."
"Den
legendariske Genner-prøve blev kørt i en anden retning end
tidligere, så den blev oplevet som helt ny. Den anden
hastighedsprøve skulle jeg have kørt i 1990, men der var ikke
noget, som sagde mig spor, da vi kørte den igennem. Den havde
en langside med en masse toppe, og det var ikke sjovt at køre
den første gang. Men skulle virkelig stole på det, når man kører
med 180 km/t op over dem, men det fik vi heldigvis nogenlunde
styr til anden gennemkørsel."
Op
til denne sæson har Ib Kragh fået opdaterede støddæmpere til
sin Hyundai i20N, og det var blot tredje gang, at han skulle køre
med bilen i denne konfiguration.
"I
de to første år med bilen havde støddæmpere opdatering 03.
De nye har opdatering 11, så der er sket en kæmpe
forandring," siger han. "Vi kan ikke bruge mange data
fra vores tidligere opsætning af bilen, og vi lærer de nye støddæmpere
kun til fulde af kende, når vi kører løb."
"Vi
lagde ud med den opsætning, som vi havde brugt i tørvejrsdelen
i Rally Yding, men rallybilen kørte bare selv, hvor den ville.
Mens vi ventede på at skulle starte på prøverne, forsøgte
Jeannette og jeg at justere noget, men ude på landevejen kunne
vi ikke rigtigt komme til støddæmperne. Vi var også startet
med for bløde bagdæk, men selv om vi fandt ud af det på prøve
1, skulle vi stadig køre med dem på de næste tre prøver. Ved
servicepausen kunne vi så få nogle andre bagdæk på. Så var
det en helt anden bil, men den var slet ikke optimal."
Slutresultatet
blev en generel fjerdeplads og en tredjeplads i Rally2-klassen.
"Det er vel det niveau, vi skal ligge på," siger Ib
Kragh. "Bilen får noget af skylden og så må resten af årsagen
ligge bag rattet."
Grundet
leveringsproblemer kunne Ib Kragh og Jeannette Kvick ikke
anvende det RallySafe-udstyr, man i nogle år har anvendt
herhjemme ved løb til Dansk Super Rally.
"RallySafe-udstyret
giver os bl.a. advarsler, når en hurtigere rallybil nærmer sig
bagfra, og Jeannette og jeg opdagede således slet ikke, at
Esben Hegelund i sin VM-bil lå lige bagved og ville forbi. Jeg
sad jo ikke og kikkede i spejlene. Det kostede lidt tid, da vi
skulle trække til siden for at give plads til ham, men da han så
bagefter skulle flette ud, kom han ikke den rigtige vej, så vi
måtte stoppe helt op. Da RallySafe-systemet ikke blev brugt,
vendte vi også tilbage til de gamle procedurer. Det var lidt
nostalgisk igen at køre med kontrolkort."
IK
Motorsport