Ib Kragh: "Det var lidt nostalgisk at køre med kontrolkort."

 

På flere måder vendte Ib Kragh tilbage til gamle dage, da han sammen med Jeannette Kvick deltog i au2parts Rally Sønderjylland, som lørdag blev kørt i området nord og syd for Aabenraa. Her har han nemlig tidligere kørt rally, men alligevel virkede hastighedsprøverne nye for den ellers så erfarne rallykører fra Juelsminde.

 

Ib Kragh og Jeannette Kvick kørte sig til en fjerdeplads i Rally Sønderjylland

 

"Prøverne er generelt altid gode i dette område. Industriprøven var ikke den bedste, men den havde klubben desværre været nødt til at ændre på i ugen op til løbet, så det er de undskyldt for," siger Ib Kragh. "Prøverne var megafede med nogle skæve toppe, men jeg vil gerne rose løbsledelsen for den måde, de valgte at afvikle løbet på. At man ikke bare gentager prøverne gennem løbet, men også bruger vejene på forskellige måder som dels gennemgående hastighedsprøver, dels rundbaner."

 

"Den legendariske Genner-prøve blev kørt i en anden retning end tidligere, så den blev oplevet som helt ny. Den anden hastighedsprøve skulle jeg have kørt i 1990, men der var ikke noget, som sagde mig spor, da vi kørte den igennem. Den havde en langside med en masse toppe, og det var ikke sjovt at køre den første gang. Men skulle virkelig stole på det, når man kører med 180 km/t op over dem, men det fik vi heldigvis nogenlunde styr til anden gennemkørsel."

 

Op til denne sæson har Ib Kragh fået opdaterede støddæmpere til sin Hyundai i20N, og det var blot tredje gang, at han skulle køre med bilen i denne konfiguration.

 

"I de to første år med bilen havde støddæmpere opdatering 03. De nye har opdatering 11, så der er sket en kæmpe forandring," siger han. "Vi kan ikke bruge mange data fra vores tidligere opsætning af bilen, og vi lærer de nye støddæmpere kun til fulde af kende, når vi kører løb."

 

"Vi lagde ud med den opsætning, som vi havde brugt i tørvejrsdelen i Rally Yding, men rallybilen kørte bare selv, hvor den ville. Mens vi ventede på at skulle starte på prøverne, forsøgte Jeannette og jeg at justere noget, men ude på landevejen kunne vi ikke rigtigt komme til støddæmperne. Vi var også startet med for bløde bagdæk, men selv om vi fandt ud af det på prøve 1, skulle vi stadig køre med dem på de næste tre prøver. Ved servicepausen kunne vi så få nogle andre bagdæk på. Så var det en helt anden bil, men den var slet ikke optimal."

 

Slutresultatet blev en generel fjerdeplads og en tredjeplads i Rally2-klassen. "Det er vel det niveau, vi skal ligge på," siger Ib Kragh. "Bilen får noget af skylden og så må resten af årsagen ligge bag rattet."

 

Grundet leveringsproblemer kunne Ib Kragh og Jeannette Kvick ikke anvende det RallySafe-udstyr, man i nogle år har anvendt herhjemme ved løb til Dansk Super Rally.

 

"RallySafe-udstyret giver os bl.a. advarsler, når en hurtigere rallybil nærmer sig bagfra, og Jeannette og jeg opdagede således slet ikke, at Esben Hegelund i sin VM-bil lå lige bagved og ville forbi. Jeg sad jo ikke og kikkede i spejlene. Det kostede lidt tid, da vi skulle trække til siden for at give plads til ham, men da han så bagefter skulle flette ud, kom han ikke den rigtige vej, så vi måtte stoppe helt op. Da RallySafe-systemet ikke blev brugt, vendte vi også tilbage til de gamle procedurer. Det var lidt nostalgisk igen at køre med kontrolkort."

 

IK Motorsport