Ib Kragh: "Bilen er klar – og vi er klar."

 

Rally Sønderjylland venter forude for Ib Kragh. Det er anden afdeling af Dansk Super Rally, som foregår i området omkring Aabenraa – et område, hvor rallykøreren fra Juelsminde tidligere har deltaget i flere løb.

 


Sæsonen startede i regn og slud for Ib Kragh og Jeannette Kvick. Nu gælder det varmere temperaturer ved Rally Sønderjylland

"Der er en hastighedsprøve omkring servicepladsen ved Lundsbjerg syd for Aabenraa, hvor publikum ikke bare kan komme tæt på rallybilerne, men hvor man først på dagen også afvikler et såkaldt torsdagsrally – et arrangement, hvor nye kan prøve kræfter med sporten," siger Ib Kragh, der har Jeannette Kvick med i co-driver-sædet.

 

Rally Sønderjylland har en længde på 98 kilometer, og de to andre hastighedsprøver i løbet er placeret ved Genner og Årup – henholdsvis nord og syd for Aabenraa.

 

"Genner-prøven er legendarisk i dansk rallysport," siger Ib Kragh. "Den er blevet kørt i mange forskellige udformninger gennem årene, men det bliver først, når vi får udleveret rutebogen på fredag, at vi ved, hvordan forløbet denne gang bliver."

 

"Sidste gang, jeg kørte Genner-prøven, var i 2018, hvor den var sidste hastighedsprøve i Rally Sønderjylland. Her vandt Freddy Pedersen og jeg til sidst løbet med fire tiendedele af et sekunds forspring til Rasmus Sørensen og Heidi Knudsen."

 

Den tredje hastighedsprøve i Rally Sønderjylland bærer titlen Årup. Dermed deler den navn med et skovområde syd for Aabenraa.

 

"Løbsleder Allan Dumstrei mener, at jeg har kørt der før, fordi den indgik som hastighedsprøve i Wikinger Rally i 1990," siger Ib Kragh. "Hvis det var tilfældet, har jeg glemt alt om det, så det bliver som et nyt område for Jeannette og mig."

 

Siden Rally Yding, som i midten af april indledte kampen om årets Dansk Super Rally, har Ib Kragh kun siddet bag rattet af sin Hyundai i20N Rally2 ved et sponsorarrangement på det køretekniske anlæg i Horsens.

 

"Bilen er klar – og vi er klar," siger han. "Det bliver selvfølgelig en udfordring at skulle starte igen med fuld roulade, men det har jeg prøvet så mange gange før."

 

IK Motorsport