Marco
Gersager: "Det var helt vanvittigt at opleve."
I
den forgangne weekend tog Marco Gersager et nyt skridt i sin
motorsportskarriere, da han stillede til start i første afdeling
af Lamborghini Super Trofeo-serien på den legendariske
Imola-racerbane i Italien.
'At
køre i nærkampe er en helt ny liga for mig,' siger Marco
Gersager – Foto: JJ Media.
"Det
var helt vanvittigt at opleve," siger han. "At opleve
hele cirkusset og være en del af løbsprogrammet ved World
Endurance Championship, hvor der er skruet op for det hele. Det
var helt vildt."
"Meget
havde jeg håbet på at opleve i mit liv, men ikke lige dette her.
Når jeg her bagefter tænker det hele igennem, er det lidt vildt
at have kørt løb på en F1-bane. Jeg er selvfølgelig ikke med i
den hurtige ende af feltet endnu, men jeg kunne være med uden at
blive savet over."
Det
var 51 andre deltagere i identiske Lamborghini Huracan Evo
2-racere, som mødte Marco Gersager, da han første gang kørte ud
på den fem kilometer lange Formel 1-bane. Der var et par træninger,
inden det gik løs med tidtagningerne.
"Jeg
var uheldig ikke at kunne få sat en ordentlig omgang sammen i
kvalifikationen, så jeg skulle starte som nummer 47 til det første
løb og som nummer 40 til det andet," fortæller Marco
Gersager. "Når vi så kommer 52 biler ned mod første sving,
kan det blive vildt. Der er meget at holde styr på, og man vil
heller ikke have, at nogen kører op bagi én. Det skete heldigvis
ikke."
Løbene
i Lamborghini Super Trofeo-serien foregår over 50 minutter med et
indlagt pitstop.
"Vi
startede race 1 i blå himmel, men der kom regn og med 20 minutter
igen blev der indsat safety car. Løbet blev flaget af 10 minutter
før tid," siger Marco Gersager. "Da regnvejret kom,
havde jeg håbet på, at jeg kunne bruge lidt af min rallyerfaring
og få fordel af det, men sikkerhedsmæssigt var det rigtigt gjort
at flage løbet af, for der blev virkelig åbnet for
sluserne."
Det
var en ny udfordring for Marco Gersager, da han debuterede i
Lamborghini Super Trofeo – Foto: JJ Media.
I
de to løb sluttede Marco Gersager som henholdsvis nummer 13 og 11
i Am-klassen efter generelle placeringer som nummer 47 og 39.
"Det
er ikke lige der, hvor jeg plejer at være på en
resultatliste," griner han. "Det var mit fjerde løb med
bilen, og jeg har ikke den store erfaring med baneløb, så det
var en stor mundfuld. Jeg vil gerne have, at resultaterne bliver
bedre, som sæsonen skrider frem, og nu har vi et udgangspunkt, så
jeg kan sætte de næste delmål. Men det hele er stort set nyt
for mig, og når man har kørt rallyprøver og på Jyllandsringen
og Padborg Park, så er der meget, som skal læres."
"Men
7-9-13 og bank under bordet, så kom jeg hjem fra Italien med en
hel bil. Uden skader og uden ridser. Normalt har jeg været vant
til at skulle kæmpe mod et stopur. At køre i nærkampe er en
helt ny liga for mig, men jeg fik lavet nogle gode overhalinger i
begge løb, og jeg føler mig mere rustet til, når det om et par
uger går løs på Spa. Nu gælder er det om at tilbage i
simulatoren for at lære den bane at kende, og hvis jeg kan rykke
mig 5-6 pladser til løb, er jeg glad."
|