Ib
Kragh: "Det var et godt rally."
Ib
Kragh tog for alvor hul på sin 2024-sæson, da han på de snoede
veje nord for Horsens sikrede sig en andenplads i Rally Yding –
den første afdeling af Dansk Super Rally.
"Det
var et godt rally med nogle gode hastighedsprøver," siger
rallykøreren fra Juelsminde. "Horsens-klubben havde fundet
en ny måde at lave rally på, selv om de faktisk kun havde to prøveområder.
De gjorde så det, at de skiftede mellem at afvikle rundbaner og
gennemgående på de to prøveområder, og det fungerede
godt."
Det blev til en andenplads for Ib Kragh og Jeannette Kvick i Rally Yding
Ib
Kragh og hans co-driver Jeannette Kvick fra Holstebro blev
udfordret undervejs i Rally Yding – ligesom størstedelen af
feltet også blev det.
"Samarbejdet
mellem Jeannette og jeg fungerede godt, men vi blev alle i feltet
taget på sengen før prøve 5, for der kom pludselig sne og
hagl," fortæller Ib Kragh. "Mange af os have problemer,
og flere steder kørte bilen selv, hvor den ville hen. Da vi så
skulle køre prøven igen som prøve 7, var der flere steder skåret
så meget ind, at jeg kom ind i et spor og røg lidt udenfor
vejen, men vi kom da tilbage på asfalten igen."
"Hyundaien
fungerede som den skulle, selv om der har været et problem med en
sensor, som i den sidste del af løbet viste for høj udstødningstemperatur.
Jeg ved ikke om, det har påvirket motoreffekten."
Rally
Yding blev afviklet med en række såkaldte virtuelle chikaner,
hvor holdene kortvarigt skulle nedsætte hastigheden, hvilket
skulle registreres automatisk på det elektroniske
RallySafe-system, som holdenes biler var udstyret med.
"Da
vi kørte notekørsel, var det svært at vide, hvor de virtuelle
chikaner skulle være, og under løbet var der en række fejl med
registreringen af, om man havde sat hastigheden tilstrækkeligt
ned. Det er surt, hvis man derfor ender med uforskyldt at få en
tidsstraf," siger Ib Kragh.
Ved
Rally Yding prøvede Hyundai-køreren også noget for første gang
i sin karriere. "Jeg nedlagde en protest mod en konkurrent.
Det har jeg aldrig gjort før. Vi fik at vide, at hvis der ikke
blev lagt en protest, ville der ikke blive gjort noget ved den
forseelse, hvor en konkurrent havde tilkørt en tidskontrol fem
minutter for tidligt, selv om det fremgik af de registrerede tider
fra RallySafe-systemet. Reglementet siger, at det koster ét minut
for hvert minut, man kommer for tidligt, og da man ikke havde
registreret det, var jeg nødt til at protestere. Det betød, at
vi rykkede fra tredje- til andenpladsen i slutresultatet."
IK
Motorsport
|