Ib Kragh: "Det var et godt rally."

 

Ib Kragh tog for alvor hul på sin 2024-sæson, da han på de snoede veje nord for Horsens sikrede sig en andenplads i Rally Yding – den første afdeling af Dansk Super Rally.

 

"Det var et godt rally med nogle gode hastighedsprøver," siger rallykøreren fra Juelsminde. "Horsens-klubben havde fundet en ny måde at lave rally på, selv om de faktisk kun havde to prøveområder. De gjorde så det, at de skiftede mellem at afvikle rundbaner og gennemgående på de to prøveområder, og det fungerede godt."

 

Det blev til en andenplads for Ib Kragh og Jeannette Kvick i Rally Yding

 

Ib Kragh og hans co-driver Jeannette Kvick fra Holstebro blev udfordret undervejs i Rally Yding – ligesom størstedelen af feltet også blev det.

 

"Samarbejdet mellem Jeannette og jeg fungerede godt, men vi blev alle i feltet taget på sengen før prøve 5, for der kom pludselig sne og hagl," fortæller Ib Kragh. "Mange af os have problemer, og flere steder kørte bilen selv, hvor den ville hen. Da vi så skulle køre prøven igen som prøve 7, var der flere steder skåret så meget ind, at jeg kom ind i et spor og røg lidt udenfor vejen, men vi kom da tilbage på asfalten igen."

 

"Hyundaien fungerede som den skulle, selv om der har været et problem med en sensor, som i den sidste del af løbet viste for høj udstødningstemperatur. Jeg ved ikke om, det har påvirket motoreffekten."

 

Rally Yding blev afviklet med en række såkaldte virtuelle chikaner, hvor holdene kortvarigt skulle nedsætte hastigheden, hvilket skulle registreres automatisk på det elektroniske RallySafe-system, som holdenes biler var udstyret med.

 

"Da vi kørte notekørsel, var det svært at vide, hvor de virtuelle chikaner skulle være, og under løbet var der en række fejl med registreringen af, om man havde sat hastigheden tilstrækkeligt ned. Det er surt, hvis man derfor ender med uforskyldt at få en tidsstraf," siger Ib Kragh.

 

Ved Rally Yding prøvede Hyundai-køreren også noget for første gang i sin karriere. "Jeg nedlagde en protest mod en konkurrent. Det har jeg aldrig gjort før. Vi fik at vide, at hvis der ikke blev lagt en protest, ville der ikke blive gjort noget ved den forseelse, hvor en konkurrent havde tilkørt en tidskontrol fem minutter for tidligt, selv om det fremgik af de registrerede tider fra RallySafe-systemet. Reglementet siger, at det koster ét minut for hvert minut, man kommer for tidligt, og da man ikke havde registreret det, var jeg nødt til at protestere. Det betød, at vi rykkede fra tredje- til andenpladsen i slutresultatet."

 

 

IK Motorsport