Spænding til det sidste når Webasto Classic, 6. afdeling af Danmarksmesterskabet i regularity rally, køres lørdag, den 14. oktober med start i Ringsted og mål i Faxe

Køge og Omegns Automobilklub og Sports Motor Klubben Gladsaxe har fundet sammen om at arrangere 6. og sidste afdeling i SONAX DASU Classic-turneringen, Webasto Classic, som er tællende til Danmarksmesterskabet i pålidelighedsløb. 

Hele den danske elite i pålidelighedsløb stiller til start, når løbsledelsen bestående af Bjarne Kristensen, Anni S. Andersen, Kurt Andersen, Torben Sørensen, Anni Sørensen, Peter Carlsson, Michael Lauritsen og Erik Bach Sørensen, med løbsleder Torben Falck Hansen i spidsen, sender de første biler ud på ruten kl. 10:00 fra Super Dæk Service A/S på Næstvedvej 356 i Ringsted. Startstedet vil fra kl. 8:00 danne rammen om både den obligatoriske tekniske kontrol og dokumentkontrollen, inden deltagerne får lov at starte. Det vil her være muligt for publikum at se de fine klassiske biler, samt få en snak med deltagerne, inden de sendes ud på den naturskønne rute i området.

Inden denne sidste afdeling af Danmarksmesterskabet, er der stor spænding om medaljeplaceringen i de fleste klasser. Der køres i alt 6 afdelinger, hvoraf de 4 bedste er tællende. De indbyrdes placeringer i de første 5 afdelinger, har betydet, at mange medaljesæt endnu ikke er placeret. Flere af de lokale deltagere er stadig med helt i toppen af kampen om medaljerne.


Guldmedaljevinderne i Elite-klassen, Lars Hjorth og Simon Hjorth havde, meget symbolsk, start nr. 1 i 4. afdeling, hvor mesterskabet kom i hus

I Elite-klassen, er guldmedaljerne dog på plads, da Lars Hjorth, Dianalund, med sønnen Simon Hjorth, Middelfart som kortlæser, allerede efter 4. afdeling havde samlet point nok til at vinde klassen. Der er en teoretisk mulighed for medaljer til endnu et lokalt hold, da løbslederen for dette løb, Torben Falck Hansen, Haslev og hans makker, Bjarne Christensen, Næstved kan hive en medalje i land. En særlig regel gør, at de der er med i løbsledelsen for det enkelte løb altid, får tildelt point svarende til en 2. plads, hvilket betyder at Torben Falck Hansen og Bjarne Christensen har en mulighed for at score point nok til en bronzemedalje. Dog er de meget afhængig at de øvrige holds placeringer i Webasto Classic.

I de øvrige tre klasser er placeringerne stadig helt åbne, da alle i top-3 stadig kan nå at vinde mesterskabet, afhængig af deres placering. I tilfælde af pointlighed når resultatet gøres på, vinder de mandskab der kører i den ældste bil. Spændingen er derfor intakt til sidste meter er kørt den 14. oktober.

I Expert-klassen ser medaljerne ud til at lande på Fyn og i Jylland, da man skal helt ned på en foreløbig 8. plads i klassen, for at finde et lokalt Sjællandsk hold.


Far og datter, Kim Bach Sørensen og Freja Damgaard Sørensen fra Stenløse meldte sig i den seneste afdeling af Danmarksmesterskabet ind i medaljekapløbet med en 1. plads i Sport-klassen

Set lokalt, er Sport-klassen den mest spændende. Her kan der blive DM-medaljer til de to lokale hold, Torben Weber Andersen, Holte og datteren Emilie Weber Wellendorf, Frederiksberg, på en aktuel 2. plads, tæt forfulgt af et andet far-datterhold, Kim Bach Sørensen og Freja Damgaard Sørensen fra Stenløse på 3. pladsen. Sport-klassen føres i øjeblikket af Leif Poulsen, Fårvang med sønnen Kent Poulsen fra Silkeborg som kortlæser. Alle nævnte holdt skal i Webasto Classic fordele medaljeplaceringerne mellem sig.


Far og datter, Kim Bach Sørensen og Freja Damgaard Sørensen fra Stenløse meldte sig i den seneste afdeling af Danmarksmesterskabet ind i medaljekapløbet med en 1. plads i Sport-klassen

I Touring-klassen er der en mulighed for en bronzemedalje til Peter Carlsson, Ølstykke og Michael Lauritsen, Slangerup, som på forhånd også har scoret point som en 2. plads, da de er med i løbsledelsen af Webasto Classic.

Første etape af Webasto Classic passerer bl.a. Tybjerg, Broksø Gods, Bråby, Villa Gallina, Toksværd, til første pause ved Fladså Hallen, Mogenstrup parkvej i Næstved. Her er der en kort pause fra kl. 11:25. Derefter går 2. etape videre over Everdrup, Sparreholm og Faxe Ladeplads, til Faxe Hallen, hvor der er frokostpause fra kl. 13:05. Her vil der igen være mulighed for at studere de flotte biler, og få en snak med deltagerne, inden de kører videre på Webasto Classics 3. etape, som slutter ved Hårlev Hallen, Industrivej 39, 4652 Hårlev, hvor der er kaffepause fra kl. 14.51.

Efter kaffepausen tages der hul på sidste del af Webasto Classic, som bl.a. passerer Hellested, Lyderslev og Store Torøje, inden første bil kommer i mål kl. 16:23 ved Faxe Hallen, Rådhusvej 6B i Faxe.

I pålidelighedsløb gælder det ikke om at køre hurtigst på ruten, men derimod om at holde den opgivne gennemsnitshastighed på ikke over 50 km/t. Der er derfor lagt op til at det ikke er hastigheden der er skruet op denne gang, men derimod præcision i forhold til tid og kørt afstand.

På sekundetaperne der er indlagt i løbet, bliver der udsat et antal digitale hemmelige tidskontroller, som holder øje med at deltagerne er på rette sted på rette tidspunkt i forhold til den opgivne gennemsnitshastighed. Der gives point for både for sen og for tidlig passage af kontrollerne. Den deltager der kommer i mål med færrest point vinder løbet. Der køres i seks klasser, fra begynderklassen, som er for nybegyndere der vil prøve løbsformen, til elite deltagere, som er for de meget øvede, som kører uden elektroniske hjælpemidler af nogen art.

Løbsledelsen har gjort sig stor umage for at lave en tidsplan for etaperne, så deltagerne vil opleve et stille og roligt flow, også mellem sekundetaperne. Fra løbsledelsens side er der stor tak til løbets sponsorer som er Webasto, Hidealite, Herfølge Kleinsmedie, Super Dæk.
 
____________________________________________________________________

Information om SONAX DASU Classic 2023

SONAX DASU Classic er en serie af motorløb, pålidelighedsløb for de som ejer en klassisk bil, indregistreret den 31.12.1990 eller før, og som har lyst til at køre let motorløb sammen med måske et familiemedlem eller en god ven. SONAX DASU Classic-turneringen i 2023 består af seks løb, placeret over hele landet. SONAX DASU Classic tæller som Danmarksmesterskabet i pålidelighedsløb (regularity rally)

Hvad er Historisk Pålidelighedsløb?
Historisk pålidelighedsløb for klassiske biler er en anden måde at køre motorløb på, og er samtidig en sjovere måde at bruge sin klassiske bil på, end blot at køre en tur i godt vejr med termokanden i bagagerummet.

Ikke fordi det ikke er hyggeligt, men det giver en anden dimension, at man kan bruge sin bil i konkurrenceøjemed, og samtidig komme ud blandt andre mennesker, med samme interesse.

Ved pålidelighedsløb forstås et løb på offentlig vej, hvor deltagerne skal overholde forskellige gennemsnitshastigheder.

Løbene køres som oftest efter et tydeligt kort, hvor der er indtegnet nummererede punkter, som man skal køre igennem i rigtig rækkefølge. Undervejs møder man nogle skilte med et bogstav på, som noteres ned i det udleverede kontrolkort, så man kan se om deltagerne har kørt den rigtige rute.

Undervejs på den samlede rute, kører man nogle sekundetaper, hvori man passerer et antal hemmelige tidskontroller. Kontrollerne skal passeres på rette tidspunkt i forhold til den gennemsnitshastighed der køres med. Gennemsnitshastigheden overskrider aldrig 50 km/t.

Klasseinddeling:
Der køres i seks klasser:

Udenfor mesterskab:

- Begynder:        Klassen er for nybegyndere, som vil prøve om sportsgrenen er noget for dem.
                               Man kan deltage 3 gange i begynderklassen, inden man skal starte i Touring-klassen.
- Åben klasse: Klassen er for deltagere i biler der er nyere end 31.12.1990

Mesterskabsklasser:

- Touring:           Klassen er klassen med laveste sværhedsgrad.
- Sport:                Klassen for øvede
- Expert:              Navnet siger giver sig selv – for experter, som har køre mange løb i Sport Klassen
                               Sværhedsgraden er højere end i Touring- og Sport-klasserne.
- Elite:                  Samme sværhedsgrad som Expert-klassen, men her køres ”på gammeldags maner”,
                               med stopur, analog triptæller og køretidstabel, og helt uden elektroniske
                               hjælpemidler

 

Hit Counter