VALLENTIN OG EGHOLM
HURTIGST I FINALEN
Sluttede på en samlet tredjeplads i Dansk Super
Rally og en andenplads i DM-klassen
Team
Vallentin Rallysport samlet ved målrampen i Stoholm efter
et hektisk slutopgør i Dansk Super Rally. (Foto. Morten
Dam)
Selvom Simon Vallentin og Peter Egholm, i deres
Hyundai i20 N var hurtigst på 10 ud af 13 hastighedsprøver
i weekendens Rally Stoholm måtte de alligevel nøjes med
andenplads i finaleopgøret. Foruden en meget tæt og
hektisk sekundduel med Kenneth Madsen og Mette Felthaus,
Ruds Vedby/Horsens, i Citroën C3 Rally2, havde Vallentin
og Egholm også en tidsstraf at kæmpe med.
Allerede mellem slutrundens første og anden hastighedsprøve
blev Hyundai-holdet spændt hårdt for, da en krængningsstabilisator
kom i karambolage med et forhjul, hvilket resulterede i en
forsinket ankomst til en tidskontrol.
- På transportetapen til den anden hastighedsprøve
opstod et teknisk problem. Den interne kommunikation var
besværet og jeg var ikke klar over, at vi tidsmæssigt
var bagud, så vi endte med at komme fire minutter for
sent til en tidskontrol og fik en tidsstraf på 40
sekunder, fortalte en ærgerlig Simon Vallentin efterfølgende.
- Det kostede os dyrt og var en både bitter og skuffende
situation, men vi ville ikke give op. Vi valgte at give
alt hvad vi og bilen kunne yde. Om ikke andet for i det
mindste at vise, at vi kan være med, når det gælder rå
fart, tilføjede han.
Simon
Vallentin og Peter Egholm gav alt, hvad de og bilen kunne
holde til uden uheld og sluttede på andenpladsen i Rally
Stoholms generalklassement. (Foto. Morten Dam)
SATTE TIDEN PÅ 10 UD AF
FINALENS 13 PRØVER
På
ni af rallyets hastighedsprøver var Hyundai-holdet op til
7,3 sek. hurtigere end Madsen og Felthaus og på én prøve
var de to rivaler lige hurtige. Kun på to prøver måtte
Vallentin og Egholm nøjes med at være rallyfeltets næsthurtigste
bil efter Madsen og Felthaus.
Faktisk fik Vallentin og Egholm reduceret den ærgerlige
tidsstraf med 23 sekunder, men stadige skift mellem tørt
og vådt gav også udfordringer med hensyn til dækvalg, så
der var ingen chance for helt at udligne tidsstraffen.
I forventning om tørvejr satte Vallentin Rallysport hårde
dæk på deres bil til de sidste tre hastighedsprøver,
men på den næstsidste prøve var der så meget vand, at
det blev svært at få varme og bid i dækkene. Dermed
blev det risikabelt at køre helt ud til grænsen af det
mulige, så i stedet koncentrerede holdet sig om at undgå
fejl og komme sikkert i mål. Resultatet måtte derfor
blive derefter.
Så det var både den interne kappestrid mellem feltets
hurtigste kørere og det skiftende vejrlig, som gjorde
Rally Stoholm til en både spændende og ekstremt
udfordrende finale, som for Simon Vallentin og Peter
Egholm sluttede med en andenplads i generalklassementet.
Efter sæsonens fem runder sluttede Vallentin og Egholm i
deres i Hyundai i20 N på en samlet tredjeplads i
Dansk Super Rally efter Jacob Madsen og Line Nedergaard,
Ruds Vedby/Fårvang, Peugeot 208 Rally4, og Kenneth
Madsen/Mette Felthaus, Ruds Vedby/Horsens. I DM-klassen
for RC2-biler sluttede de på en samlet andenplads efter
Kenneth Madsen og Mette Felthaus.
På vej
gennem et skarpt sving på en af lørdagens prøver og
som feltets eneste sidelæns på sporet allerede før
selve svinget. Vallentin og Egholm holdt et højt tempo.
(Foto. Morten Dam)