Madsen og Felthaus klar til testløb i Glad Sports nye rallybil

 
Lørdag deltager Kenneth Madsen og Mette Felthaus for første gang i Glad Sports nye Citroën C3 Rally2 i det tyske ADAC Holsten Rallye som forberedelse til årssæsonen i Dansk Super Rally.

 

Gennem foråret har Kenneth Madsen/Mette Felthaus (Ruds Vedby/Horsens) og det øvrige Glad Sport ventet på den Citroën C3 Rally2, som teamet bestilte sidste år i august. I midten af juli ankom den nye rallybil endelig til Glad Sports rallyværksted, og efter at være blevet dekoreret blev den vist frem for det danske rallypublikum ved Kalundborg og Omegns Motorklubs Jubilæumsrallysprint i Gammelrand.

 

 

 

"Det var fedt at præsentere vores nye han – ja, jeg kalder den en han, for den er meget mere rå end vores gamle bil," siger Mette Felthaus. "Nu glæder vi os til at prøve ham."

 

Ved Jubilæumssprintet blev bilen udelukkende udstillet, men siden har Glad Sports mekanikere haft travlt med at gøre bilen klar til dens første løb, som bliver lørdagens ADAC Holsten Rallye, der finder sted i området mellem Lübeck og Fehmern.

 

Mette Felthaus og Kenneth Madsen har glædet sig til første start i deres nye Citroën C3 Rally2. Den finder sted på lørdag (foto: Jokum Tord Larsen).

 

"Selv om bilen er ny, har vi brugt megen tid på at klargøre og justere den," fortæller Kenneth Madsen. "For at forstå en ny rallybil og hurtigt kunne skrue på den under løbene, når først det går løs, skal man have den ind under huden, så derfor er det vigtigt at skille de vitale dele ad og samle dem igen. Samtidig leverer Citroën Sport bilen i en standardopsætning, men den ændrer vi til en opsætning, som passer til de løb, vi skal køre i."

 

Det første løb bliver som sagt ADAC Holsten Rallye.

 

"Det er et såkaldt Rally 70-løb, som er en slags minirally," fortæller Mette Felthaus. "70 henviser til løbets længde, men et Rally 70-løb er også kendetegnet ved, at der ikke må laves service på rallybilen under løbet. Der må kun tankes og skiftes hjul, så det er begrænset, hvad vi kan gøre, når det f.eks. ikke er muligt at prøve forskellige fjedre af på rallybilen."

 

"Vi kommer ene og alene til at bruge Holsten Rallye som en funktionstest, inden det weekenden efter går løs med næste løb i Dansk Super Rally," siger Kenneth Madsen. "Jeg har kørt i den nye rallybil, når den skulle ind og ud af værkstedet, men jeg glæder mig meget til at opleve den i fuld fart."

 

"Når jeg kikker på opbygningen af den – og sammenligner med den Peugeot 208 Turbo 16, vi vandt Dansk Super Rally med sidste år – kan jeg se, at der er sket en kæmpe udvikling i den måde, bilen er bygget op på. På en måde starter vi forfra. En ting er, at jeg skal finde ud af alle knapperne i rattet. Men vi starter også forfra, når det gælder opsætning af bilen, men det må ske efterhånden, som vi får bilen ind under neglene."

 

Selv om det kortsigtede resultat i ADAC Rallye Holsten er sekundært, er det langsigtede mål klart for Glad Sports Rally2-mandskab.

 

"Vi forventer, at vi kommer tilbage i kampen om DM og igen får nogle førstepladser," slår Mette Felthaus fast.

  



Glad Sports mandskaber

 

Kenneth Madsen (1989) har kørt rally siden 2008, hvor han samme år blev kåret som årets rallytalent. Han har vundet otte Danmarksmesterskaber, to sammen med Mette Felthaus (1982), som han har kørt sammen med siden 2016. I 2022 gjorde holdet rent bord i Dansk Super Rally med seks generalsejre, et DM i Rally2-klassen og Danmarksmesterskabet i Dansk Super Rally. I sommeren 2023 er de skiftet til en Citroën C3 Rally2, der har en fircylindret rækkemotor på 1.598 cm3 med 16-ventilet topstykke og turbolader. Den yder 280 hk, som fordeles til alle fire trækkende hjul.

 

Jacob Madsen (1995) har kørt rally siden 2013, hvor han blev kåret som årets rallytalent og har vundet fem Danmarksmesterskaber ligesom han fire gange er blevet kåret som årets rallymandskab. Den ene af disse kåringer og tre af DM-titlerne er erobret sammen med Line Nedergaard (1995), der siden 2019 har været hans co-driver. Makkerparret deltager i en Peugeot 208 Rallye4, som har en trecylindret rækkemotor på 1.199 cm3 med 12-ventilet topstykke og turbolader. Motoren yder 208 hk, som alene overføres til forhjulene.

Hit Counter