|
|
VALLENTIN RALLYSPORT
FULGTE KONKURRENTERNE TIL
DØRS I TÆTTE FARTDUELLER
Hektisk weekend for Simon Vallentin og Peter Egholm i årets
anden DSR-runde
- Bilen er god, men vi har stadig noget at arbejde med, før vi
får det bedste ud af den, og det skal nok komme. Kenneth Madsen
har i forvejen en hel sæson bag sig i Team Glad Sports Peugeot
208´er og ved, hvordan han får det optimale ud af den, så der
er lagt an til et jævnbyrdigt opgør, hvor det kan gå begge
veje, lyder holbækkeren Simon Vallentins vurdering af
situationen før DM-turneringens tredje runde ultimo juni i
Nordjylland.
Simon
Vallentin og Peter Egholm var klar til at give fuld gas fra
starten, men det var Kenneth Madsen og Mette Felthaus også - og
begge piloter var så at sige på hjemmebane, så det blev en
"dogfight" med hårdt tråd på speederen i bilerne.
(Foto Morten Dam)
I Vallentin Rallysports nye og lynhurtige Hyundai i20 Rally2
udgjorde han sammen med co-driver Peter Egholm, Kirke Hyllinge,
den ene part i en hektisk duel på sekunder og splitsekunder, som
i det vestsjællandske razzmatazz sluttede med endnu en sejr til
sidste års Dansk Super Rally-vindere, Kenneth Madsen og Mette
Felthaus, Ruds Vedby/Horsens, i Peugeot 208 T6 R5.
De to hold satte tempoet på de 145 kilometer hastighedsprøver,
som lørdag og søndag blev kørt i det 485 kilometer lange rally
ved Kalundborg, Sorø og Slagelse.
Servicefolkene
sled for at minimere bilens tendens til understyring, og det gav
Vallentin og Egholm en andenplads i generalklassementet. (Foto
Morten Dam)
DØJE MED UNDERSTYRING
-
Vores fantastiske servicefolk knoklede for at minimere tendensen til
understyring og optimere balancen i bilen, men det skal nok komme.
Kenneth Madsen har i forvejen en hel sæson bag sig i Team Glad Sports
Peugeot 208´er og ved, hvordan han får det optimale ud af den, så
vi har et jævnbyrdigt opgør, hvor det kan gå begge veje, lyder
Simon Vallentins vurdering af situationen før tredje runde ultimo
juni i Nordjylland.
Problemet
med understyring resulterede allerede på den første hastighedsprøve
i et utidigt "hækkeløb" til fordel for konkurrenterne, og
kort efter starten på en rallyprøve ved Vielsted i en mislykket manøvre.
PETER
GIK I SORT
Simon
Vallentin forklarede efterfølgende om forløbet:
-
Et perfekt højresving kombineret med et kikset venstresving endte i
en rapsmark og en stallet motor. Vi tabte nok 10-15 sekunder, før vi
var tilbage på sporet. På rallyets afsluttende og pointgivende
powerstage fik bilen fuld gas over et hop og landede så hårdt, at
forruden revnede og Peter kortvarigt gik i sort.
Men
rivalerne havde også noget at døje med, da de punkterede på et bagdæk,
der blev flået af, så de måtte fuldføre prøven på en fælg uden
dæk.
Der
blev gået knaldhårdt til stålet!
På
rallyets afsluttende prøve i Tåderup kæmpede Simon Vallentin og
Kenneth Madsen om at sætte tiden og score fem ekstra point, men lige
fra start til mål brugte de alt, hvad der var at køre på og svæve
over. (Foto Morten Dam)
Allerede
på de to første af ialt 16 hastighedsprøver på vestsjællandske
veje skiftedes de to favorithold til at sætte tiden, og hele vejen
til mål i Sorø søndag var forskellen mellem dem som oftest mindre
end fem sekunder - eller blot splitsekunder mellem 0,3 og 0,8.
Madsen
og Felthaus sluttede i tiden 1:14:33.6, blot 24,2 sek. hurtigere end
Vallentin og Egholm i tiden 1:14:57.8. Ib Kragh og Karsten Isaksen,
Juelsminde/Egtved, i Hyundai i20N Rally2 tog tredjepladsen i tiden
1:16:02.2.
Efter
to runder af DSR-turneringen er Vallentin og Egholm med 97 point på
en samlet tredjeplads efter Madsen og Felthaus med 111 point, mens
Jacob Madsen og Line Nedergaard, Ruds Vedby/Fårvang, i Peugeot 208
Rally4 med 106 point er på en samlet andenplads.
Jagten
på rivalerne gav også lejlighed til "cruising" på
Margueritruten. (Foto Morten Dam)
"FRIDAG"
SOM FEJEMAND
Dagen
efter præmieuddelingen ved målet i Sorø var Simon Vallentin tilbage
for at gennemkøre alle weekendens hastighedsprøver.
Dog
ikke bag rattet i rallybilen, men i en ni timer lang tour de force med
en stor fejemaskine for at rydde kørebanerne for grus og andet skidt,
hvor rallybilerne havde skåret sving og rabatter.
-
Vi havde jo selv svinet vejene til, så der skulle gøres rent for at
vi kan komme igen en anden gang, lød den enkle forklaring.
|
|