Michaels Rallyteam i
Rally Sulingen
Omkring vores
deltagelse, til første afdeling af DMvar det med stor fornøjelse
at tage til Bremen, nærmere bestemt Sulinger Land i Tyskland.
Løbet havde 11 hastigheds prøver og var 400 kilometer langt
inklusiv 115 kilometer hastigheds prøve.
Ved ankomst til
rallyet blev vi rigtig godt modtaget af fotografer, Audi fans og
arrangører. Lige meget hvor bilen
kørte eller stod, var der stor opmærksomhed på dens
tilstedeværelse, mens solen lige så stille gik ned for
os i Sulingen.
Vi ankommer torsdag
eftermiddag. Kom gennem licens kontrol og teknisk kontrol uden
problemer og kun tommeltotter op for den fine bil. Bagefter fik vi
lavet gode noter, som beskriver vej forløbet på de enkelte
hastigheds prøver - så langt så godt.
Da løbet startede,
trak der sorte skyer frem på himlen og ikke kun i naturens
forstand, for vi fik kort sagt et meget udfordrende rally.
Vi ankommer til den
første prøve som er på det militære område IVG Steyerberg -
er godt forberedt - men kort efter begynder det at regne og ikke
bare lidt vand. Det var skybrud og det bliver en katastrofe for
os!
Bilen begynder at
dugge indvendig og vi kan intet se, det bliver værre og til sidst
må jeg kapitulere og sætte farten helt ned og kun lytte noterne
fra Johnny. Bilens ventilations anlæg kørte perfekt, men kunne
slet ikke følge med og fungerede nærmest som en dampmaskine i
stedet.
Forruden indvendig
|
|
”Hvorfor bliver det
ved!”, råbte jeg på et tidspunkt. Mit temperament var på
bristepunktet, det var så uvirkeligt.
Vi ved alle hvordan det kan være, at komme ud til sin bil en kold
vinter morgen stund, og ruden er dugget.
Men det løser sig normalt stille og roligt, men her blev det kun
være og værre og til sidst kunne vi intet se...
Heldigvis kommer vi igennem uden at køre af vejen og ødelægge
bil og os selv, små 12 kilometer på denmest krævende hastigheds
prøve jeg nogensinde har kørt og jeg kørte kun 40 kilometer i
timen... øv for en møg start. Det koster flere minutter i
tidstab og vi er håbløst bagud.
Efter prøven fik jeg
løsnet selerne og kunne nå forruden og brugte mine køre
handsker til tørre ruden af, men
lige så hurtigt jeg tørrede, lige så hurtigt duggede det igen.
Vi kører afsted mod
prøve 2, som er en byprøve i Sulingen’s industriområde.
Der var en kæmpe kø af rallybiler da vi kommer frem og en enorm
ventetid, før vi måtte starte.
Jeg løber ud for at finde en løsning på vores problem og jeg
finder en lastvognschauffør, som sad og
ventede på at løbet skulle slutte, så han kunne komme ind i
byen. Han havde gammeldags bomulds klude i kabinen,
dem gav mig dem og ønskede os god tur. Da prøven starter regner
det stadig meget, men jeg havde
fået bugt med det meste af duggen på ruden.
Vi starter ud på de 5
omgange og hænger i det bedste vi har lært og kommer igennem som
hurtigste danske historiske
hold og 12. bedste danske deltager.
Nu kunne vi endelig
komme til service og ned til voresmekanikere og få løst vores
problem.
Det er ingen
hemmelighed at jeg var tæt på at smide håndklædet i ringen,
for hvis vi ikke kunne løse vores problemer
turde jeg simpelthen ikke at køre længere.
Vi fandt ingen fejl
på ventilations anlægget, det virkede og da vi kørte i Stoholm
i efteråret 2022 regnede det
også meget kraftigt, men der havde vi slet ikke de problemer.
Vi må antage at der
har stået vand i brønden under varmeapparatet og sammen med
varmen fra turbo har det været
udslagsgivende.
Vi tager nu afsted til
prøve 3, mørket sænker sig og vi forbereder os på IVG
Steyerberg anden gang.
Da vi når ud til prøven bliver den aflyst pga. uheld. Vi får en
kalkuleret tid, som er helt igennem noget lort, da
den er beregnet på tiden fra prøve 1, hvor vi intet kunne se...
Da vi gik til køjs
var vi nummer 109 generelt og nummer 3 i klassen for historiske
biler.
Næste morgen var
vejret blevet meget bedre og vi så frem til at begynde lidt
forfra.
På prøve 4, som var den første fra morgenstunden, kørte vi
ikke langt før der var en deltager foran os der var
landet i en dyb grøft, efter et skarpt smalt højre sving, vi
bliver næsten stoppet af de mennesker som stod
og vinkede febrilsk med arme og ben da vi kommer ned mod dem med
høj hastighed. Vi kommer forbi langsomt
og igen taber vi tid.
Vi kører atter ud mod
det militære anlæg, for at kører prøve 5, og igen må vi vende
om på grund af uheld med andre
deltagere.
Vi kører nu tilbage
til service, bilen kører perfekt og der er intet at lave for
vores trofaste mekanikere.
Vi køre afsted mod
prøve 6 og her går det for første gang i løbet godt og vi får
en god tid , det løsner noget på
humøret når man mærker den gamle quattro'ens mange kræfter
virker.
Vi skal endnu engang
til det militære område IVG Steyerberg og køre prøve 7,
området er enormt og den kan
køres på mange forskellige måder. Nu er prøven 16 kilometer.
Starten går og det
går virkelig godt, noterne sidder perfekt og vi hænger i det
bedste vi har lært, men ca. 8 kilometer
inde på prøven springer koblingen i luften og vi har ingen
mulighed for at bruge den.
Koblingspedalen sidder
fast nede ved gulvet, men til trods for dette får vi kørt
prøven færdig i 3 gear.
Vinkelsving på
vinkelsving i 3 gear, igennem nærmest skyttegrave i beton for
biler, det var virkelig svært, men
vi kommer i mål.
Nu kommer vi desværre
til at kapitulere og udgår af rallyet, vores gearkasse er meget
kostbar og forsætte uden
kobling er for dumt, det ville give unødigt mange udgifter for
os, som vi ikke kan retfærdiggøre.
DM1 Sulinger Land blev
aldrig vores rally, dertil var der for mange udfordringer, som vi
ikke kunne gøre så meget ved.
Nu ser vi frem til DM2 Rally Vestsjælland 27/28. maj i Slagelse
og Kalundborg.
Michael Lund og Johnny Larsen, Audi
quattro.
|