Ægtepar i klassisk rally
Fra Græsted til Oresund Rally i den banebrydende Renault 16

Birch og Maria Johannesen fra Græsted har kastet deres kærlighed på gamle biler. Birch er mekaniker med eget værksted, mens Maria er sygeplejerske på en afdeling, der rehabiliteret mennesker med rygmarvsskade. Mere forskelligt kan et arbejdsliv næsten ikke blive. Men bilglæden deler de.


Birch og Maria Johannesen har kastet deres kærlighed på gamle biler og ikke mindst på deres Renault 16 fra 1966. Lørdag den 13. maj stiller de op med bilen i Touringklassen i Oresund Rally.

”Jeg er udlært på et Renault-værksted, så derfor måtte vi jo ha’ en Renault 16,” siger Birch. Han faldt for, at Renault’en var en totalt banebrydende bil, da den kom på markedet i 1965 for knap 60 år siden.

”Mens mange familiebiler havde hækmotor og pendulaksler og usikre køreegenskaber, kom Renault nu med frontmotor og forhjulstræk, og bilen var verdens første med bagklap. Sæderne kunne arrangeres i hele syv konfigurationer, og Renault 16 kom til at danne skole for familiebiler,” betoner Birch.

Deres egen bil er fra 1966 og dermed en af de ældste biler i Oresund Rally.

Men hvorfor overhovedet rally?

”Vi fik lyst til at prøve pålidelighedsrally for at udfordre os selv og for at lave noget sammen,” fortæller Maria. Så de besluttede at stille op i alle løb til SONAX DASU Classic-serien, som er danmarksmesterskabet i rally for klassiske biler fra før 1991.

”Vi kørte vores første løb i Touringklassen for let øvede i et løb i Jylland for nylig, hvor vi blev nr. 7 ud af 13 gennemførende, og nu skal vi så prøver kræfter med Oresund Rally,” siger Maria.

Og netop det 215 kilometer lange Oresund Rally er et løb, der trækker mange deltagere.

”I år afvikler Dansk Rally Club løbet for tolvte gang, og det er ikke kun et løb for rallyeksperter. Touringklassen, hvor Birch og Maria deltager, er den største, fordi mange nye er med her. Har man aldrig kørt et rally før, men altid drømt om det, så har vi også en turistklasse, hvor alle kan være med, også helt uden nogen erfaring,” siger løbets pressechef Michael Eisenberg.

Birch og Maria Johannesen har tit hele familien med på tur i deres gamle Renault 16, men når Oresund starter den 13. maj kl. 10 fra Roskilde Tekniske Skoles Autoafdeling, så er de kun to i bilen. Selv om det er et slow-rally, er Oresund Rally et ægte motorløb.

  

Noter:

Hvor kan man se Oresund Rally?

Start og mål sker ved Roskilde Tekniske Skole, Autoafdelingen i Roskilde, fra kl. 09.30 og 17, pausen foregår hos Lysen Biler i Sorø fra kl. 13.

Hvorfor hedder det Oresund Rally?

Fordi løbet somme tider går rundt om Øresund, og derfor skriver vi hverken navnet med svensk "Ö" eller dansk "Ø", men med det neutrale "O". Man er dog velkommen til at udtale det Øresund Rally.

Lille ordbog:

Pålidelighedsrally kaldes Regularity rally på engelsk.

Oresund Rally er organiseret af Dansk Rally Club, som er medlemsklub under Dansk Automobil Sports Union, DASU, der igen er medlemsorganisation under Danmarks Idrætsforbund, DIF, samt tilknyttet FIA (Federation Internationale de l'Automobile), som også styrer verdensmesterskaberne i rally og Formel 1.

SONAX DASU Classic er det officielle danmarksmesterskab i pålidelighedsrally med klassiske biler fra før 1991. Nogle af deltagerne har tidligere været fartkonger i hastighedsrally for 30-50 år siden. Andre er klassiske bilentusiaster, hvor ægtepar og deres børn hygger sig med at køre ad rette veje og med rette gennemsnitshastigheder i deres klassiske biler. Sponsor for mesterskabet er SONAX.

Hvad er Historisk pålidelighedsrally?

Historisk pålidelighedsrally for klassiske biler er en form for slow-rally, hvor deltagerne mest præcist skal overholde en gennemsnitshastighed, der ikke må overstige 50 km/t. Passerer man en hemmelig tidskontrol for tidligt eller for sent, får man tildelt strafpoint. Der køres efter almindelige vejkort. Løbet foregår på offentlig vej, hvor alle færdselsregler skal overholdes, og hvor almindelig trafik også kører (hastighedsrally køres for fuld fart på afspærrede veje).

Tidligere vindere af Oresund Rally:

  • 2011: Henning Jørstad og Tine Hallre, Norge, Alpine Renault A110 fra 1977.

  • 2012: Terje Nilssen og Tore Fredriksen, Norge, Volvo 121 Amazon fra 1968.

  • 2013: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.

  • 2014: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.

  • 2015: Erik og Kim Bach Sørensen, Danmark, VW Scirocco GTI fra 1977.

  • 2016: Lars og Simon Hjorth, Danmark, Triumph TR4A fra 1966.

  • 2017: Poul og Egon Brøndum, Danmark, Toyota Starlet fra 1982.

  • 2018: René og Jørgen Skjøt, Danmark, Honda CRX fra 1986.

  • 2020: Torben Weber Andersen og Emilie Weber Wellendorf, Danmark, VW Scirocco GTI fra 1985.

  • 2021: Finn Kristensen og Erik Rasmussen, Danmark, Ford Escort Mexico fra 1973.

  • 2022: Agris Stanevics og Uldis Hmielevskis, Letland, VAZ LADA 1500 fra 1977.

 

Hit Counter