En
hård dag for danske rallykørere i historisk "Monte"
VALENCE.
Mandag blev sandhedens time for de danske mandskaber i verdens største
historiske rally, det ugelange Rallye Monte-Carlo Historique.
Kun
ét ud af de otte danske hold kan være virkeligt tilfredse efter
dagens strabadser. Det er søn/far-mandskabet Kenneth Kruse
Simonsen, Charlottenlund, og vinderen af løbet i 2002, Otto
Kristensen, Tune, i Lancia Fulva HF fra 1968. De er rykket frem i
feltet fra nr. 33 til en placering i top 20 som nr. 19. Og løbet
er langt fra slut.
Kenneth
Kruse Kristensen er tidligere dansk gokart-kører i verdensklasse,
og hans forældre, Britta og Otto Kristensen, vandt det
sagnomspundne løb i 2002. Nu er søn og far på vej mod en
topplacering i det hårde rally.
Efter
at have vundet Rallye Monte-Carlo Historique med sin hustru Britta
i 2002 ligger Otto Kristensen i 2023, 21 år senere, nu sammen med
sin søn Kenneth placeret som bedste danske hold her, hvor der
mangler to dage af det ugelange rally.
For
de hidtil bedste danskere, Per Vilslev, Hillerød og Erik
Andersen, Virum/Kolding i Opel Kadett GT/E fra 1978, blev mandag
et mareridt. På dagens to første specialetaper kørte de sig op
fra nr. 25 til 14, men så var det slut med heldet.
I
år har rallyets organisation strammet op på sværhedsgraden af løbet,
hvor det gælder om ultra præcist at holde en given
gennemsnitshastighed på små, ofte snedækkede bjergveje. Men i
år kan hastigheden skifte flere gange på en specialetape, og så
skal ny hastighed tastes ind på instrumenterne på præcis rette
sted. Det kiksede for Vilsev og Andersen på dagens næstsidste
etape, og som en konsekvens kørte de for hurtigt forbi de
hemmelige tidskontroller og blev rykket tilbage til en placering
som nr. 101.
Samme
skæbne overgik to andre danske mandskaber.
Jan
Østergaard og Mette Rygaard, Juelsminde, i Porsche 924 Turbo fra
1979 fik 2000 strafpoint ekstra på grund af samme fejl, men
rykkede alligevel op fra nr. 85 til 80.
Søren
Bunk Jensen og Jakob Knudsen, Skanderborg, i Porsche 911 SC fra
1978 begik samme fejl. Sammenlagt kostede det dem én placering,
fra nr. 92 til 93.
Henrik
Bjerregaard, Monaco, og Jaromir Svec, Tjekkiet, løbets vindere i
2020, i Ford Escort RS 2000 Mk II fra 1979 har kørt sig op fra
nr. 113 til 96.
Foto:
Automobile Club de Monaco
Lars
Hindsgaul, Assens, og Arne Pagh, Strib, i Fiat 128 Coupé fra 1972
havde en fin dag, men som et af ret få mandskaber overholdt de en
lokal fartbegrænsning på 30 km/t på grund af risiko for
stenslag. Det kostede dem tid, som de ikke kunne køre ind, mens
andre, der ikke overholdt fartbegrænsningen slap ustraffet. Den
sag ligger nu hos løbsledelsen, men lige nu er holdet nr. 86
efter at have startet ud på dagen som 115.
Debutanterne
Arne Fasberg, Karlslunde, og Bent Fasberg, Tune, i Hillmann
Avenger fra 1973 havde en god dag og rykkede op fra nr. 135 til
112.
Hans
Kolby, England/Lem, og Poul Erik-Hansen, Lystrup, Lancia Fulvia
1600 HF fra 1971, har set sig nødsaget til at udgå. Dermed er nu
syv danske mandskaber tilbage i det hårde rally.
Rallye
Monte-Carlo Historique slutter onsdag morgen den 1. februar i på
Formel 1-banen i Monaco. 255 mandskaber ud af 275 startende hænger
stadig med.
Foto:
Torben Weber Andersen
Intercom
|