Pressemeddelelse 25/1-2023

Racerkører Kris Nissen og to venner

lancerer plader, der beskytter dæk,

når køretøjer parkeres i længere tid

Produkt fra Schweiz kommer nu til Danmark og kan også forhindre dækmærker på gulve, når biler, tunge motorcykler og andre køretøjer står stille i længere tid

 

 

Mange har bitterligt erfaret, at dæk kan tage skade, når køretøjer står stille længe. Men nu har den danske racerkører Kris Nissen fundet en løsning. Han bor i dag i Schweiz, og han har på en schweizisk fabrik fundet særlige dækplatformsplader. Dem lancerer han nu i Danmark og også i resten af Norden sammen med to danske venner. Det er direktørerne Jan-Erik Gaba fra Odense og Flemming Paasch fra Kolding.

 

Trioen har stiftet firmaet CarNordic. Salget af dækpladerne er allerede gået i gang. De første købere har været ejere af historiske biler og specialbiler. Pladerne kan også bruges til motorcykler, bådtrailere og andre køretøjer.

 

 

I dag 62-årige Kris Nissen kører stadig løb. Det er historisk motorsport i DTM-klassen i Tyskland. Han kører i dag i en BMW M3 fra 1990 med 2.5 L motor og 325 hk. I 2020 vandt han DTM Classic.

 

Kris Nissen var tæt på Formel 1, da han kom ud for en alvorlig ulykke på en bane i Japan i 1988. Han reddede livet og fortsatte karrieren. Fra 2003 til 2012 var han motorsportschef hos VW og ansvarlig for et team på 180 personer. Teamet vandt det verdenskendte Dakar Rally 2009, 2010 og 2011. I dag er Kris Nissen rådgiver inden for motorsport.

 

I 30 år har Kris Nissen haft et samarbejde med Flemming Paasch, som har været ansat i eller ejet firmaer, der har sponseret racerkøreren. De har længe talt om, at det kunne være sjovt at danne et fælles firma. Chancen opstod med dækplatformspladerne kaldet TyreGuard. De inddrog Jan-Erik Gaba, der driver et leasingfirma med biler. Både Flemming Paasch og Jan-Erik Gaba ejer selv specialbiler og historiske biler.

 

Kris Nissen Flemming Paasch Jan-Erik Gabba

 

Specialbiler kører typisk kun fra april til oktober. Jan-Erik Gaba har selv oplevet, hvad der kan ske med dæk, når køretøjer står stille længe.

 

- Det ødelægger dækkassen, når kun en meget lille del af dækket rører underlaget. Der kan opstå flat-spots. Når man så skal ud at køre igen, hopper og danser bilen, forklarer Jan-Erik Gaba.

 

Dækpladerne fordeler trykket ud over en større del af dækket. Flemming Paasch har opdaget en anden ulempe ved langtidsparkering. Dækkene kan smitte af på underlaget, og det undgås også med pladerne. Han har særligt interesseret sig for designet af pladerne. Hvis en bil eksempelvis har gule bremsekalibre, er det flot med gule plader.

  

Dækplatformspladerne kaldet TyreGuard præsenteres på Motorshow Herning 3.-5. februar, hvor alle tre indehavere deltager, og Kris Nissen gerne skriver autografer. 
 

Hit Counter