Guide til Rally Monte Carlo Historique 2023

HVORDAN FUNGERER RALLYE MONTE-CARLO HISTORIQUE 2023?

Straffe

Monte-Carlo Historic Rally 2023 adskiller sig ligesom de andre "RMCH'er" fra andre store veteranbilstævner ved, at der ikke er noget VHC-rally. Det er derfor kun et VHRS-rally for Historic Sports Regularity Vehicles. Klassifikationen er ikke bestemt på den bedste tid, men på den, der vil være den mest regelmæssige.

Vi må herved forstå, den der kommer tættest på det tidspunkt, der er fastsat af arrangøren. Konkurrenterne er opdelt i to rytmer: Høje og Lave gennemsnit.

I hver vil vi beregne bøderne på to timingsystemer:

  • klassisk timing med 1 strafpoint for hver 1/10 af et sekund over eller under den tildelte tid
  • GPS-timing til anden, hvilket giver 10 strafpoint for enhver tidsforskel
  • hver metode er begrænset til 20.000 strafpoint

Denne timing finder sted i specialen, men også på mellemtidspunkter. Man skal sigte efter det rigtige tidspunkt fra start for at undgå straffe, og man må ikke sænke farten for meget, hvis man starter for hurtigt, da for store opbremsninger også straffes.

Ud over dette sportslige aspekt er der Time Controls og Passage Controls. For det første skal du komme til kontrollen på det nøjagtige tidspunkt (± 1 minut) givet af arrangøren. Til sidstnævnte skal du bare igennem det, det forhindrer de smarteste i at tage genveje. Desuden bliver rejseplanen også tjekket, og der gælder sanktioner, hvis konkurrenterne i Rallye Monte-Carlo Historique 2023 tager den forkerte rute! Nej, andenpiloten har ikke tid til at sove.

Veteranbilerne i Monte-Carlo Historic Rally 2023 kører hvert minut, undtagen i sidste etape, om natten, hvor intervallet falder til 30'erne. Startrækkefølgen er tallenes rækkefølge indtil lørdag aften, så er den etableret med den foreløbige klassifikation.

Vær forsigtig, der er en anden måde at blive straffet på: respekter ikke motorvejskoden! Det historiske Monte-Carlo har det særlige ved at blive holdt på åben vej, så du skal være meget forsigtig, både på tilbud og udenfor!

Biler, der afgår fra Monte-Carlo Historique

Mange biler er berettiget til Rallye Monte-Carlo Historique 2023. Faktisk må disse biler have taget starten på en Monte-Carlo mellem 1911 og 1982. Flere kategorier er defineret (med interne kampe):

  • Kategori I: biler bygget mellem 1911 og slutningen af ​​1965
  • Kategori II: biler bygget mellem 1966 og slutningen af ​​1971
  • Kategori III: biler bygget mellem 1972 og slutningen af ​​1976
  • Kategori IV: biler bygget mellem 1977 og slutningen af ​​1982

Dette vil være den anden udgave, der accepterer sådanne nyere biler. Før 2022-udgaven er de seneste biler fra 1979. Valget er truffet blandt 97 mærker af gamle biler, nogle originale, andre mere almindelige. Vi vil se nedenfor, at nogle er meget mere repræsenteret end andre.

Du skal naturligvis have dokumenter for at deltage. Et historisk teknisk pas , et pas til en historisk regulær rallybil eller muligvis et FIVA-identitetskort vil blive brugt til bilen. For besætningen skal du have et kørekort og enten et kørekort udstedt af et medlemsforbund af FIA, eller et kørekort til Regularity Courses, udstedt af Automobile Club of Monaco.

HVAD ER RUTEN FOR RALLYE MONTE-CARLO HISTORIQUE 2023?

Som hvert år adskiller et par dage den moderne Monte-Carlo fra Rallye Monte-Carlo Historique 2023. WRC ankommer søndag den 22. januar til fyrstedømmet og de første veteranbiler starter det historiske rally fra den 24.!

Afgangsbyer:

Sidste år havde vi reduceret til 3 afrejsebyer. Længst var Bad-Homburg. Men i år vender det "store" kursus tilbage. Der vil være 5 startbyer for konkurrenterne, og nogle er meget langt væk. Som følge heraf vil Rallye Monte-Carlo Historique 2023 blive spredt endnu længere ud over ugen, i stedet for at tage af sted på tærsklen til mødet i Fyrstendømmet.

Her er afgangsbyerne:

  • Oslo, afgang fra tirsdag d. 24/01 kl. 9:15.
  • London, afgang onsdag d. 25/01 kl.
  • Bad-Homburg, torsdag d. 26/01 kl. 14:00 
  • Reims, torsdag den 26/01 kl. 19:00
  • Torino, torsdag den 26/01 kl. 19:00

Så vi er tilbage til det program, vi havde sidste år. Denne koncentrationsfase slutter derfor fredag ​​den 27/01 i Monaco. Ingen tidskørsel på programmet, så ingen samling tidligt om morgenen i Baronnies.

Hvor kan man se bilerne i Frankrig i denne fase? Her er en oversigtstabel. Tidsplanerne er ikke organisationens, vi tager frivilligt mere tid... for dette vil helt sikkert være virkeligheden på stedet.

By _ Timer (ca.) Torino Reims Bad Homburg Oslo
Langres CH 23:30 – 03:00 x x x
Dole CP 2-5 timer x x x
Lons-le-Saunier CP 3-6 timer x x x
Bourgoin-Jallieu CH 6:30 – 9:30 x x x
Kløft CH 08:00. x
Saint-Marcellin CP 7:45 – 10:30 x x x
Laragne-Monteglin CP 9.30 – 14.00. x x x x
Saint-André-Les-Alpes CH 11.00 – 16.30. x x x x
Monte Carlo Beach CH 13.30 – 19.00. x x x x

Google Translate

Hit Counter