HVORDAN
FUNGERER RALLYE MONTE-CARLO HISTORIQUE 2023?
Straffe
Monte-Carlo
Historic Rally 2023 adskiller sig ligesom de andre
"RMCH'er" fra andre store veteranbilstævner ved, at der
ikke er noget VHC-rally.Det er derfor kun et
VHRS-rally for Historic Sports Regularity Vehicles.Klassifikationen
er ikke bestemt på den bedste tid, men på den, der vil være den
mest regelmæssige.
Vi
må herved forstå, den der kommer tættest på det tidspunkt, der
er fastsat af arrangøren.Konkurrenterne er
opdelt i to rytmer: Høje og Lave gennemsnit.
I
hver vil vi beregne bøderne på to timingsystemer:
klassisk
timing med 1 strafpoint for hver 1/10 af et sekund over eller
under den tildelte tid
GPS-timing
til anden, hvilket giver 10 strafpoint for enhver tidsforskel
hver
metode er begrænset til 20.000 strafpoint
Denne
timing finder sted i specialen, men også på mellemtidspunkter.Man
skal sigte efter det rigtige tidspunkt fra start for at undgå
straffe, og man må ikke sænke farten for meget, hvis man starter
for hurtigt, da for store opbremsninger også straffes.
Ud
over dette sportslige aspekt er der Time Controls og Passage
Controls.For det første skal du komme til
kontrollen på det nøjagtige tidspunkt (± 1 minut) givet af
arrangøren.Til sidstnævnte skal du bare
igennem det, det forhindrer de smarteste i at tage genveje.Desuden
bliver rejseplanen også tjekket, og der gælder sanktioner, hvis
konkurrenterne i Rallye Monte-Carlo Historique 2023 tager den
forkerte rute!Nej, andenpiloten har ikke tid
til at sove.
Veteranbilerne
i Monte-Carlo Historic Rally 2023 kører hvert minut, undtagen i
sidste etape, om natten, hvor intervallet falder til 30'erne.Startrækkefølgen
er tallenes rækkefølge indtil lørdag aften, så er den
etableret med den foreløbige klassifikation.
Vær
forsigtig, der er en anden måde at blive straffet på: respekter
ikke motorvejskoden!Det historiske Monte-Carlo
har det særlige ved at blive holdt på åben vej, så du skal være
meget forsigtig, både på tilbud og udenfor!
Biler,
der afgår fra Monte-Carlo Historique
Mange
biler er berettiget til Rallye Monte-Carlo Historique 2023.
Faktisk må disse biler have taget starten på en Monte-Carlo
mellem 1911 og 1982. Flere kategorier er defineret (med interne
kampe):
Kategori
I: biler bygget mellem 1911 og slutningen af
1965
Kategori
II: biler bygget mellem 1966 og slutningen af
1971
Kategori
III: biler bygget mellem 1972 og slutningen af
1976
Kategori
IV: biler bygget mellem 1977 og slutningen af
1982
Dette
vil være den anden udgave, der accepterer sådanne nyere biler.Før
2022-udgaven er de seneste biler fra 1979. Valget er truffet
blandt 97 mærker af gamle biler, nogle originale, andre mere
almindelige.Vi vil se nedenfor, at nogle er
meget mere repræsenteret end andre.
Du
skal naturligvis have dokumenter for at deltage.Ethistorisk
teknisk pas,
et pas til en historisk regulær rallybil eller muligvis et
FIVA-identitetskort vil blive brugt til bilen.For
besætningen skal du have et kørekort og enten et kørekort
udstedt af et medlemsforbund af FIA, eller et kørekort til
Regularity Courses, udstedt af Automobile Club of Monaco.
HVAD
ER RUTEN FOR RALLYE MONTE-CARLO HISTORIQUE 2023?
Som
hvert år adskiller et par dage den moderne Monte-Carlo fra Rallye
Monte-Carlo Historique 2023. WRC ankommer søndag den 22. januar
til fyrstedømmet og de første veteranbiler starter det
historiske rally fra den 24.!
Afgangsbyer:
Sidste
år havde vi reduceret til 3 afrejsebyer.Længst
var Bad-Homburg.Men i år vender det
"store" kursus tilbage.Der vil være
5 startbyer for konkurrenterne, og nogle er meget langt væk.Som
følge heraf vil Rallye Monte-Carlo Historique 2023 blive spredt
endnu længere ud over ugen, i stedet for at tage af sted på tærsklen
til mødet i Fyrstendømmet.
Her
er afgangsbyerne:
Oslo,
afgang fra tirsdag d. 24/01 kl. 9:15.
London,
afgang onsdag d. 25/01 kl.
Bad-Homburg,
torsdag d. 26/01 kl. 14:00
Reims,
torsdag den 26/01 kl. 19:00
Torino,
torsdag den 26/01 kl. 19:00
Så
vi er tilbage til det program, vi havde sidste år.Denne
koncentrationsfase slutter derfor fredag den 27/01 i
Monaco.Ingen tidskørsel på programmet, så
ingen samling tidligt om morgenen i Baronnies.
Hvor
kan man se bilerne i Frankrig i denne fase?Her
er en oversigtstabel.Tidsplanerne er ikke
organisationens, vi tager frivilligt mere tid... for dette vil
helt sikkert være virkeligheden på stedet.