PRESSEMEDDELELSE -
12 JANUAR 2023
PEUGEOT
INCEPTION CONCEPT
- EN NY ELEKTRISK FREMTID
Navnet
PEUGEOT INCEPTION CONCEPT kommer af det latinske ord
"inceptio", der betyder "begyndelse" – og
intet ord kunne være mere sigende for Peugeots nye konceptbil. Ud
over at være et designmanifest, bringer PEUGEOT INCEPTION CONCEPT
mærket ind i en ny æra, hvor ambitionen er at virkeliggøre de
fleste af konceptbilens innovative teknologier fra 2025.
Linda
Jackson, CEO for Peugeot, fortæller om mærkets vision:
«
Peugeot er dedikeret til elektrificering af modelprogrammet. I
2023 vil 100 % af modellerne i porteføljen være elektrificerede
og i løbet af de næste to år vil vi lancere yderligere fem nye
100 % elektriske modeller. Vores ambition er klar: At gøre
Peugeot til det ledende elektriske bilmærke i Europa i 2030.
Denne ambitiøse vision baner vejen for en radikal transformation
af mærket – og det er PEUGEOT INCEPTION CONCEPT et konkret
billede på. »
De
nye STLA "BEV-by-design" platforme er en elektrisk
revolution for Peugeot
PEUGEOT
INCEPTION CONCEPT er udviklet på en af de fire fremtidige
"BEV-by-design" platforme fra Stellantis Group, der
lanceres i 2023. STLA-platformene er skabt til elektrificering og
vil for altid ændre designernes tilgang til udformning af kabine,
førerplads etc.
PEUGEOT
INCEPTION CONCEPT er baseret på STLA Large platformen, hvilket
her giver en lav sedan med en højde på 1,34 m og en længde på
5 m. Konceptbilen er 100 % elektrisk og er udstyret med 800V
teknologi. Den har et batteri på 100 kWh, der giver en rækkevidde
på 800 km, mens energiforbruget er på kun 12,5 kWh pr. 100 km.
Ved opladning opnås 30 km på et minut eller 150 km på fem
minutter, og det kan foregå helt uden kabel.
PEUGEOT
INCEPTION CONCEPT er udstyret med en elmotor på både for- og
bagakslen, hvilket giver firehjulstræk. Den samlede ydelse er på
500 kW – 680 hk og accelerationen 0-100 km/t er på kun 3
sekunder. Ydermere er det slut med det traditionelle rat, som vi
har kendt i årtier. Det er i stedet blevet erstattet med
"Steer-by-Wire" teknologi, hvor en Hypersquare
controller med digital styring har erstattet de mekaniske
forbindelser.
Et
nyt designsprog med afsæt i løvegenerne
En
Peugeot vil altid være genkendelig ved første blik pga. sin
kattedyrspositur. PEUGEOT INCEPTION CONCEPT viderefører mærkets
DNA, men har nyfortolket designkoderne og det nye designsprog vil
være at finde på nye modeller fra 2025. Designet varierer mellem
sensuelle linjer og atletiske kurver. Elementerne er mere
geometriske og skarpe – og magien ligger i den glidende overgang
mellem eksteriør og interiør design, som skabes af den 7.25 m2
store glasflade, Skyspace.
Det
særlige NARIMA® glas har termiske egenskaber og er optimeret med
samme multi-chrome behandling, som visiret på NASAs
astronauthjelme.
På
fronten findes en ny lyssignatur, der i lighed med Peugeots
Hypercar 9X8 består af tre skarpe kløer, som går igen på den
ekspressive bagende. Dørene er udsmykket med en tech-bar, der gør
det muligt at genkende føreren, når vedkommende nærmer sig og i
samme øjeblik indstilles sæder, temperatur, køreindstilling og
andre komfortindstillinger efter førerens præferencer.
Tech-baren viser desuden batteriets ladestand.
Peugeots
chefdesigner, Matthias Hossann om filosofien bag PEUGEOT INCEPTION
CONCEPT:
"Peugeot
forandrer sig, men PEUGEOT INCEPTION CONCEPT er umiskendeligt en
Peugeot. Den udtrykker mærkets tidløse tiltrækning og viser,
hvor optimistiske vi er omkring fremtidens bil og de følelser,
som den fremkalder. PEUGEOT INCEPTION CONCEPT er ikke alene en
nyfortolkning af bilen som koncept, men viser også vores tanker i
forhold til at reducere Peugeots samlede CO2 aftryk med mere end
50 % i 2030. Transformationen af brandet omhandler alle aspekter
af design, produktion og livet med morgendagens Peugeot. Design er
en vigtig del af denne tranformation."
Hypersquare
er fremtidens i-Cockpit®
Der
kører allerede mere end 9 mio. Peugeot-modeller udstyret med
Peugeot i-Cockpit® rundt på vejen over hele verden. Det blev
introduceret i Peugeot 208 for 10 år siden og nu har Peugeots
designere skabt en ny futuristisk version af det velkendte
i-Cockpit®. Det traditionelle rat er væk og erstattet af en
Hypersquare controller, der har hentet sin inspiration i
computerspil. Det nye kontrolsystem er endnu mere intuitivt og
giver en agil køreoplevelse. Tanken er ultimativ ergonomi, og der
skal ikke mere end et let tryk af fingerspidsen til at styre de
forskellige køreindstillinger.
Hypersquare
controlleren er baseret på "Steer-by-Wire" teknologi og
består af en skærm, der minder om en tablet med runde celler i
hver af de fire hjørner, som har flere funktioner. Skærmen
betjenes ved aktivering af tommelfingeren på samme måde, som vi
bruger vores smartphone, og man kan således holde hænderne på
controlleren hele tiden.
Hypersquare
kontrolsystemet er kombineret med en 360 graders HALO digital
instrumentering, der viser køreindstillinger eller infotainment
information. Peugeots ambition er at introducere Hypersquare på
en ny generation af modeller inden udgangen af årtiet.
Ambition
er at blive CO2 neutral i 2038
Transformationen
mod at blive et elektrisk bilmærke handler ikke kun om at udstyre
bilerne med batterier og elektriske motorer. PEUGEOT INCEPTION
CONCEPT viser, at designvalg i kombination med nye løsninger og
materialevalg fremmer den cirkulære økonomi. Der har været
fokus på genanvendelser af tekstiler, på at fravælge unødvendige
materialer og udnytte råmaterialernes naturlige udsmykning, i
dette tilfælde stål, som det blev gjort for 10 år siden med
kcnceptbilen Onyx i kobber.
|