Volkswagen
formåede at navigere gennem et svært 2022 og endte som det største
bilmærke i Danmark for 12. år i træk. Mærket satte også sit
præg på den elektriske omstilling ved at være det bilmærke,
der fik flest elbiler på de danske veje i 2022.
2022
var et år, hvor kriserne stod i kø og forårsagede store
udfordringer for verdensøkonomien. Det havde store konsekvenser
for bilbranchen, der kæmpede med at kunne levere biler til de
mange danske bilkøbere. Volkswagen formåede at takle disse
udfordringer med det resultat, at mærket for 12. år i træk
blev det mest solgte i Danmark. Det blev til 17.141 styk nye
Volkswagen på de danske veje, og mærket formåede at øge
markedsandelen fra 10,5 % i 2021 til 11,6 % i 2022 i et
totalmarked, der faldt med 20 %.
ID.4
- den mest indregistrerede elbil i 2022
Flere danskere end nogensinde valgte i 2023 at
investere i en ny elbil, og det blev til 30.830 nye elbiler på
de danske veje. 5.210 af dem var en Volkswagen, og med en
markedsandel på 16,9 % blev mærket det mest solgte i
elbilsegmentet og satte dermed et solidt aftryk på den
elektriske omstilling af danskerne bilflåde.
Volkswagens
elektriske ID.-modeller satte sit præg på elbilsalget i 2022,
hvor ID.4 med 2.322 solgte blev den anden mest solgte elbil i
Danmark, og ID.5, der først blev introduceret i april måned,
landede på en flot fjerdeplads med 2.023 solgte. Det blev også
til 626 styk ID.3, selvom modellen var udsolgt i andet halvår
af 2022. Sidst og mindst blev det også til 239 styk e-up!.
Erhvervslivet
har også fået øjnene op for ID.4’erens kvaliteter, når de
er på udkig efter en ny elektrisk varebil til firmaet. ID.4 Van
blev først introduceret i slutningen af 2022, alligevel blev
det til 227 styk ID.4 med gule plader på, og sammen med 2.322
eksemplarer af ID.4 i personbilsversionen blev modellen den mest
indregistrerede elbil i Danmark i 2022.
T-Roc – den mest solgte Volkswagen i 2022
Elbilerne stod for 30,5 % af Volkswagens samlede
salg i 2022, hvilket er fremgang i forhold til 2021, hvor
andelen af elbiler lå på 26,7 %. Selvom salget af elbiler er
hastigt voksende, er salget ICE-modeller stadigvæk vigtigt for
Volkswagen, og her klarer crossover-modeller som T-Cross, Taigo
og T-Roc sig flot. Det gæller især for den opgraderede T-Roc,
der blev introduceret i april og som med et salg på 2.760 blev
den mest solgte Volkswagen i 2022.
Direktør
hos Volkswagen personbiler, Michael Ebeling, ser tilbage på
2022 med stor tilfredshed:
”2022
var et svært år og især de første seks måneder af året var
en hård kamp. I forsommeren fik vi lovning fra Volkswagen på,
at vi ville få bedre og mere stabile leverancer af biler i
andet halvår af 2022. De gjorde som lovet. De seneste seks
måneder kom bilerne i en lind strøm, og vi kunne levere biler
med korte leveringstider på et tidspunkt, hvor markedet
generelt var ramt af meget lange leveringstider. Det gjaldt
specielt for vores ID.-modeller, og jeg er stolt over, at vi
formåede at komme ud af 2022 med så flot et resultat.”
Volkswagen
udbygger ID.-serien i 2023
I 2023 sætter Volkswagen yderligere fart på den
elektriske omstilling med præsentation og introduktion af flere
nye ID.-modeller begyndende med ID. Buzz, der for første gang
kan opleves til Åbent Hus hos Volkswagen-forhandlerne i
weekenden den 7.- 8. januar. ID. Buzz og ID. Buzz Cargo har nydt
stor opmærksom i 2022 og er blevet tildelt mange priser blandt
andet Årets Bil i Danmark 2023 og Årets Internationale
varevogn 2023
2023
bliver året, hvor ID.-familien udvides med en stor model i
firmabilsklassen, hvor mærket traditionelt har stået stærkt
med modeller som Passat. Denne model vil i første omgang blive
tilbudt som en fem-dørs fastback og senere også som rummelig
stationcar.
Vi
får også et smugkig på en ID.-konceptbil, der giver et mere
konkret billede af en elbil i Polo-størrelse, der forventes
introduceret i løbet af 2025.
Verdenspremieren
på den nye opgraderede ID.3 venter også lige om hjørnet, og
forsalget er allerede skudt i gang. Med udsigt til de mange nye
ID.-modeller ser direktør Michael Ebeling frem til at komme i
gang med 2023:
”Jeg
føler mig overbevist om, at vi med udsigten til de mange nye og
opgraderede ID.-modeller i 2023 har potentialet til at udbygge
Volkswagens førerposition i elbilsegmentet i Danmark. Vi er på
rette kurs i forhold til at indfri vores målsætninger i den
elektriske omstilling af Volkswagens flåde.”
|